سید سعید سرابی روز یکشنبه در نشست خبری اعلام برنامه های روز ملی بزرگداشت فردوسی و زبان پارسی افزود: این برنامه ها توسط دستگاههای اجرایی، سازمانهای مردم نهاد و موسسات غیردولتی با حضور عموم مردم برپا می شوند.
وی به اعطای نشان فردوسی نیز اشاره و بیان کرد: نشان فردوسی از سال 1393 به اندیشمندان و شاهنامه پژوهان اعطا شده و امسال نیز به سه شخصیت برگزیده و برجسته در عرصه فردوسی، شاهنامه و زبان و ادب پارسی که نام آنان در همان روز اعلام رسمی می شود این نشان اهدا خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: امسال مراسم اعطای نشان فرهنگی هنری فردوسی در برنامه روز ملی بزرگداشت در آرامگاه آن حکیم اهدا می شود.
وی از برگزاری همایش علمی و پژوهشی حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز خبر و ادامه داد: این همایش به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، قطب علمی فردوسی شناسی و انجمن دبیران ادبیات خراسان رضوی برگزار می شود. 148 مقاله به دبیرخانه همایش ارائه و 93 مورد آن توسط هیات داوران پذیرفته شده که 15 مورد آن به صورت سخنرانی علمی و 28 مورد به صورت پوستر ارائه می شود.
سرابی افزود: کتاب مجموعه مقالات این همایش نیز با عنوان 'میاسای ز آموختن' و مجموعه مقالات به صورت الکترونیکی منتشر می شود.
وی به هشتمین کنگره بین المللی شعر از طوس تا نیشابور نیز اشاره و بیان کرد: این کنگره در بخش آزاد و ویژه مشهد با محوریت 'زائر و زیارت، فردوسی، پاداست زبان فارسی' و نیشابور با محوریت 'خیام، نیشابور و سایر جلوه های و نمادهای تاریخی، فرهنگی، دینی، ادبی، عرفانی، مفاخر و مشاهیر' برگزار می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی زمان برگزاری این کنگره را 24 تا 28 اردیبهشت جاری اعلام و بیان کرد: تعداد آثار رسیده به کنگره 1350 اثر در قالبهای کلاسیک، سپید و فولکوریک است. این آثار از سراسر کشور بود که بیشترین آنها از سمنان ارسال شد. در بخش بین الملل نیز از کشورهای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، عراق و هند آثاری دریافت شد.
وی ادامه داد: در این کنگره میهمانانی از کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و هندوستان حضور خواهند داشت.
سرابی به نواختن زنگ فردوسی در مدارس خراسان رضوی هم در روز 25 اردیبهشت اشاره و بیان کرد: آموزش و پرورش خراسان رضوی از اعضای فعال ستاد بزرگداشت فردوسی است که برنامه هایی را به همین مناسبت در مدارس برگزار می کند.

* بزرگداشت فردوسی در 23 شهرستان
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست خبری گفت: برنامه های ویژه بزرگداشت فردوسی پاسداشت روز ملی وی با هدف ارج نهادن مقام این شاعر شهیر در 23 شهرستان استان برگزار می شود.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: گلباران آرامگاه، اجرای ورزش باستانی، نقالی خوانی، شاهنامه خوانی و اجرای تئاتر زال، اجرای موسیقی سنتی و تقدیر از استادکارانی که در ساخت آرامگاه همکاری داشته اند از جمله برنامه های روز بزرگداشت در محل آرامگاه فردوسی هستند.
وی از اجرای برنامه تشییع نمادین فردوسی از روستای پاژ تا آرامگاه وی در روز 25 اردیبهشت نیز خبر و ادامه داد: همچنین برنامه های فرهنگی متناسب با بزرگداشت فردوسی در 15 اقامتگاه بومگردی در سطح خراسان رضوی اجرا خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی به رونمایی تنها نسخه موجود در جهان از شاهنامه بایسنقری برای نخستین بار در روز ملی فردوسی هم اشاره و بیان کرد: هنوز پیگیر مسائل امنیتی و حفاظتی انتقال این شاهنامه به مشهد هستیم که به دلیل منحصر به فرد بودن آن بسیار دشوار شده است.
وی در ادامه یکی از برنامه های جشن ملی بزرگداشت فردوسی را اجرای برنامه گروهی مشترک از کشورهای فارسی زبان اعلام و بیان کرد: این گروه متشکل از هنرمندان ایرانی، تاجیک و افغانستان به صورت مشترک برنامه اجرا خواهند کرد.
مکرمی فر همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون موضوع احیا توس نیز گفت: رهبر معظم انقلاب در سال 1375 در سفری به توس در نوشته ای که برای همیشه در تاریخ این دیار تاریخی به یادگار خواهد ماند بر احیا و آبادانی توس تاکید کرده بودند. بنابراین برای اجرای فرمایش رهبر معظم انقلاب اقدام شده و با شهرداری تفاهمنامه در این زمینه امضا کرده ایم.
وی افزود: در تفاهم با شهرداری مشهد شش هکتار از جلوخان آرامگاه فردوسی بازپیرایی خواهد شد که در حال حاضر مشاور مشخص شده و در مرحله عقد قرارداد است و امیداوریم به زودی عملیات اجرایی آغاز شود.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: همچنین برای بازپیرایی حدود 42 هکتار از مسیر ورودی به آرامگاه فردوسی از دروازه کشف تا جلوخان نیز طرح آماده شده که با مشارکت بخش خصوصی و تامین اعتبارات دولتی انجام خواهد شد.
وی گفت: امسال 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی به توس اختصاص یافته است. در سفر کاروان تدبیر و امید اختصاص 90 میلیارد ریال به توس مصوب شد که در مدت سه سال در اختیار قرار خواهد گرفت و امیدواریم بتوان برج و باروی توس را احیا نموده و دروازه های رزان و کشف نیز بازسازی شوند.
توس با 360 هکتار گستره بزرگترین عرصه تاریخی شهرهای دوره اسلامی است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.