محسن عراقی زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس روش SPEI ( بررسی مساحت تحت تاثیر خشکسالی در یک منطقه) از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون تمام شهرستانهای خراسان رضوی با خشکسالی مواجه بوده اند.
وی اظهار کرد: این در حالی است که بر اساس این بررسی 31 درصد از مساحت استان خراسان رضوی با خشکسالی شدید مواجه است و بقیه مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی بسیار شدید می باشد.
وی گفت: بر اساس بررسی مزبور برای مشهد نیز خشکسالی متوسط برآورد شده است.
عراقی زاده از کاهش 45 درصدی بارندگی در این استان نسبت به دوره آماری بلند مدت خبر داد و افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون 103 میلی متر باران در این استان باریده است که نسبت به سال گذشته نیز 42درصد کاهش دارد.
وی اظهار کرد: بیشترین کاهش بارندگی مربوط به تایباد با 68 درصد کاهش می باشد و پس از آن شهرستان نیشابور 58 درصد کاهش بارندگی داشته است.
وی گفت: طی این مدت در شهر مشهد 123 میلی متر باران باریده است که نسبت به دوره آماری 46 درصد و نسبت به سال گذشته 47 درصد کاهش دارد.
عراقی زاده بارشهای باران در فروردین ماه امسال را نرمال عنوان کرد و افزود: طی این مدت شهرستان های درگز، سرخس و فریمان با خشکسالی و شهرستان های بردسکن و گناباد با ترسالی مواجه بوده اند.
میانگین سالانه بارندگی در کشور حدود 240 میلیمتر و در استان خراسان رضوی 206 میلی متر است.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.