دکتر محمد جعفر صادقی روز سه شنبه همزمان با روز جهانی تالاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شناسایی زوجین ناقل بیماری تالاسمی از سال 1376 در کشور آغاز شده و افرادی که ناقل این بیماری باشند، تحت مراقبت های بهداشتی قرار می گیرند.
وی اظهار کرد: تالاسمی شایع ترین اختلال خونی است که به صورت ارثی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و به 2 نوع مینور (خفیف) و ماژور (نوع بیماری زا و حاد) تقسیم می شود.
وی گفت: ابتلا به تالاسمی در خراسان رضوی بر اثر اقدامات پیشگیرانه کاهش چشمگیر داشته و با اقدامات تشخیص تالاسمی حین بارداری، سالانه از تولد 25 بیمار مبتلا به تالاسمی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیشگیری می شود.
صادقی افزود: فتوای شرعی مبنی بر ختم حاملگی مادران بارداری که جنین تالاسمی ماژور دارند، قبل از چهار ماهگی جنین، کمک شایانی به کنترل بیماری تالاسمی کرده و این روند با رضایت والدین و تایید پزشکی قانونی صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: از سال 84 تا سال گذشته 862 مادر باردار ناقل تالاسمی در مناطق زیرپوشش این دانشگاه برای آزمایش های تشخیصی پیش از تولد به آزمایشگاه ژنتیک ارجاع شده اند که از این تعداد 676 نفر دارای جنین سالم بوده و فقط ناقل تالاسمی بوده اند.
وی گفت: 186 نفر از این مادران دارای جنین مبتلا به تالاسمی ماژور بودند که برای انجام سقط درمانی مشاوره شده و 171 نفر با مجوز پزشکی قانونی قبل از هفته 20 بارداری سقط درمانی شده اند.
صادقی افزود: هزینه آزمایش های تشخیص تالاسمی برای هر مادر باردار 20 میلیون ریال است که اگر زوجین از طریق تیم تشخیص تالاسمی مراکز جامع به آزمایشگاه ژنتیک ارجاع شوند، این آزمایش برای آنان رایگان است.
وی تعداد بیماران مبتلا به تالاسمی در استان خراسان رضوی را 650 نفر ذکر کرد و گفت: 325 نفر از این تعداد در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند.
هم اکنون چهار میلیون و 800 هزار نفر از جمعیت استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند و مابقی توسط دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی گناباد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و تربت جام خدمات رسانی می شوند.
تالاسمی از بیماریهای ژنتیکی و نوعی کم خونی است که از طفولیت آغاز می شود و تا پایان عمر به طول می انجامد.
بر اثر این بیماری هموگلوبین که انتقال دهنده اکسیژن به سلولهای قرمز خونی است، ساختار طبیعی خود را از دست می دهد و پدیده تولید هموگلوبین غیرمؤثر در بدن ایجاد می شود که قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست.
هشتم ماه می برابر با 18 اردیبهشت ماه روز جهانی تالاسمی نامگذاری شده است.
3027 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.