به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر افزود: شاهنامه بایسنقری به خاطر ویژگی های منحصر به فرد هنری، فرهنگی و ادبی در سال 1387 در برنامه حافظه جهانی یونسکو به عنوانی نشانی از سوی ایران ثبت شده است.
وی با بیان اینکه این اثر که در مجموعه کاخ گلستان نگهداری می شود به موزه آرامگاه فردوسی منتقل و در مراسم سالروز بزرگداشت فردوسی و زبان فارسی رونمایی می شود، اظهار کرد: شاهنامه بایسنقری از 25 اردیبهشت به مدت یک ماه در موزه آرامگاه فردوسی به نمایش گذاشته خواهد شد.
وی گفت: شاهنامه معروف به بایسنقری از نظرکارشناسان هنر کتاب آرایی نفیس ترین شاهنامه موجود در جهان است که به سفارش 'بایسنقر میرزا' پسر شاهرخ پادشاه فرهنگ مدار و ادب پرور تیموری تهیه شده است.
مکرمی فر افزود: بایسنقر میرزا فردی هنرمند بود و در کتابخانه سلطنتی هرات هنرمندان درجه اول هنر کتاب آرایی از جمله خوشنویسان، مُذَهِّب کاران، صحافان، جلد سازان، کاغذسازان و نقاشان را زیر چتر حمایتی خود گرفت که ماحصل فعالیت این هنرمندان عرضه آثار نفیس و فاخر ادبی از شاعران بلند آوازه ایران و مهم ترین این آثار شاهنامه معروف به بایسنقری است.
وی با بیان اینکه بیش از ده ها هنرمند برای جلوه های هنری شاهنامه بایسنقری تلاش کرده اند، اظهار کرد: از ویژگی های این شاهنامه همدلی و همکاری همزمان چندین هنرمند در زمینه هنر کتاب آرایی در عهد تیموری است که هر کدام از آن ها از سرآمدان این عرصه بوده اند.
وی گفت: اشعار این شاهنامه به خط استادان میرزا جعفر و اظهرتبریزی کتابت شده و 180 نقاشی از داستان های شاهنامه به تصویر کشیده شده است که از چشم نوازترین مینیاتورهای ایرانی مکتب هرات محسوب می شود.
مکرمی فر افزود: این نقاشی ها شامل صحنه آرایی، چهره پردازی شخصیت ها و مصورسازی طبیعت با پردازش و قلم گیری و رنگ گذاری و رنگ آمیزی با استفاده از رنگ های طبیعی است که پس از گذشت بیش از پنج قرن، شفافیت و درخشش آن تغییری نکرده است.
وی اظهار کرد: در این شاهنامه هر بخش از داستان های شاهنامه همراه با سرلوح و سرکتیبه و کتیبه هایی به رنگ شَنگرف و لاجوردی و تمام صفحات نیز توسط مُذَهَّب کاران و جدول کشان، تذهیب و جدول کشی شده است.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.