مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور در این مراسم برگزاری آن را فرصت مناسب برای شناخت ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی خراسان رضوی و معرفی آن در سطح ملی و بین المللی ذکر و بیان کرد: این استعدادهای بالقوه و بالفعل بستر جذب گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را هموار می کند.
غلامعباس ارباب خالص افزود: گناباد و منطقه تاریخی زیبد که از آن بارها در شاهنامه فردوسی نام برده شده یکی از پتانسیلهای مهم فرهنگی و گردشگری برای معرفی به گردشگران خارجی است.
وی گفت: در چارت جدید نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور 'اداره جذب گردشگر خارجی' به تازگی راه اندازی شده و با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با معرفی جاذبه های منطقه ای در این زمینه اقدام می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی هم گفت: 366 هکتار از آرامگاه فردوسی و برج و بارو مجموعه طوس امسال مشمول احیا و مرمت قرار گرفت و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود.
ابوالفضل مکرمی فر ادامه داد: خراسان رضوی دارای مفاخر بسیاری در زمینه های علمی، ادبی و فرهنگی است که تنها 600 نفر آنان مانند فردوسی مربوط به منطقه طوس هستند.
ترهان پورلماز سرکنسول ترکیه در مشهد نیز در این مراسم به اشتراکات تاریخی و فرهنگی مردم ایران و ترکیه اشاره و بیان کرد: منطقه تاریخی زیبد گناباد با توجه به سابقه و یادآوری بخشهای مهمی از وقایع تاریخی شاهنامه فردوسی در آن برای مردم ترکیه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید این مزیتها بیشتر در عرصه بین المللی معرفی شوند.
جشن بزرگداشت فردوسی در آستانه روز بزرگداشت این شاعر نام آور با حضور سرکنسول ترکیه و رایزن فرهنگی کنسولگری افغانستان در مشهد، مسئول دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در مشهد ، مسئولان نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور و تعدادی از مدیران کل خراسان رضوی، اساتید دانشگاه و فردوسی شناسان برگزار شد.
25 اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی نامگذاری شده است.
جنگ 12 رخ نام جنگی در شاهنامهٔ فردوسی و میان ایران و توران است که به خونخواهی سیاوش و بدلیل جنگ افروزی فرمانروای توران 'افراسیاب و پیران ویسه' در منطقه تاریخی زیبد گناباد در گرفت و تمامی سرداران توران و پیران وزیر افراسیاب نیز در همین جنگ کشته‌ شدند.
در شاهنامه فردوسی 11 مرتبه از روستای زیبد و 12 مرتبه از گناباد نام برده شده است. روستای زیبد در 20 کیلومتری جنوب غربی گناباد واقع است. گناباد دارای 250 اثر تاریخی و معنوی است که از این تعداد 142 اثر به ثبت آثار ملی رسیده است. مرکز شهرستان 80 هزار نفری گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.