خیرالله خادمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خراسان رضوی به خاطر ظرفیت های خاص گردشگری مذهبی و مسائل ترانزیتی در مرزها رتبه اول حمل و نقل کشور را در جابه جایی مسافر و رتبه چهارم حمل و نقل کشور را در بخش ترانزیت دارد.
وی با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده در بخش حمل و نقل خراسان رضوی اظهار کرد: برقی کردن قطار مشهد – تهران از جمله طرحهایی است که برای توسعه ظرفیت های حمل و نقل در این استان در نظر گرفته شده است.
وی گفت: تامین منابع مالی پروژه برقی کردن قطار مشهد – تهران توسط فاینانس خارجی از طریق کشور چین به میزان بیش از هشت هزار میلیارد تومان انجام گرفته، ال - سی این پروژه در بانک گشایش یافته و سهم 15 درصدی تامین اعتبار این پروژه توسط وزارت راه و شهرسازی پرداخت شده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور افزود: برقی کردن قطار مشهد – تهران از پروژه های بزرگ ملی است که از سوی دولت در خراسان رضوی اجرا می شود و بر کل حمل و نقل کشور تاثیر می گذارد.
وی با اشاره به پروژه ریلی خواف – هرات اظهار کرد: اجرای این پروژه، کار بزرگی در حوزه ترانزیت کشور است و با راه اندازی آن اولین مسیر ریلی بین ایران و افغانستان برقرار می شود.
وی گفت: مسیر ریلی خواف - هرات 191 کیلومتر است که از این مقدار 139 کیلومتر شامل 77 کیلومتر در خاک ایران و 62 کیلومتر در خاک افغانستان، با هزینه 350 میلیارد تومان در تعهد ایران است.
خادمی افزود: تا پایان تابستان امسال ساخت 139 کیلومتر از مسیر ریلی خواف – هرات از سوی ایران به اتمام می رسد.
وی اظهار کرد: پروژه ریلی دیگری که به تازگی به اجرا درآمده است، از مرز دوغارون تا مشهد و اتصال آن به فریمان است که ساخت قطعه نخست آن در دست انجام می باشد.
وی در باره شبکه آزاد راه خراسان رضوی نیز گفت: در این استان 420 کیلومتر آزادراه در دست ساخت است که از این میزان 320 کیلومتر در مسیر مشهد – نیشابور - سبزوار – سمنان قرار دارد و مابقی آن از مشهد به چناران و قوچان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از 420 کیلومتر آزادراه خراسان رضوی، ساخت 90 کیلومتر با اعتبار 900 میلیارد تومان آغاز شده است.
وی اظهار کرد: پیشرفت فیزیکی ساخت 375 کیلومتر بزرگراه در خراسان رضوی نیز 65 درصد است و ساخت 250 کیلومتر راه روستایی در این استان هم 52 درصد پیشرفت دارد.
وی گفت: امروز با حضور رئیس جمهوری، چندین پروژه شامل 32 کیلومتر بزرگراه، 6 پروژه راه روستایی به طول 23کیلومتر، هشت هزار واحد مسکن روستایی، پل مرزی سرخس بین ایران و ترکمنستان، روشنایی جاده کلات در مجموع با هزینه 214 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.