محمد محب خدایی روز دوشنبه در نخستین نشست شورای راهبردی سیاستگذاری گردشگری خراسان رضوی در مشهد افزود: در حوزه تدوین راهبرد برای صنعت گردشگری هنوز با ضرورتها فاصله وجود دارد لذا باید دانست صنعت گردشگری صنعتی است که قرار است جایگزین صنعت نفت شود اما به اندازه لازم به گردشگری بها داده نمی شود.
وی ادامه داد: مشاغلی که در سایه صنعت گردشگری شکل گرفته اند هنوز به خوبی معرفی و شناخته نشده اند.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شمار بالای پروازهای مشهد به دلیل استقبال و حضور گردشگران زیارتی است. شمار بالای زائران گردشگر موجب شده دیگر عرصه های صنعت گردشگری از جمله گردشگری سلامت، محیط زیستی و ورزشی نیز رنگ و بوی دیگری به خود بگیرند.
محب خدایی به تشکیل شورای راهبردی سیاستگذاری گردشگری خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این شورا ساختار جدیدی است که باید خروجی داشته باشد و تصمیم گیریهایش به نتیجه و سرانجام برسد بنابراین انتظار می رود با تصمیماتی که گرفته می شود موانع را از سر راه برداریم.
وی در ادامه همچنین گفت: دفاتر خدمات مسافرتی هنوز باور ندارند که اگر استارت آپها را وارد نکنند و تورگردانی را رونق ندهند به سمت مرگ تدریجی می روند. تغییراتی درحوزه گردشگری دنیا به وجود آمده که باید این تغییرات و دانش به روز مرتبط با آن را پذیرفت و راهکار لازم برای استفاده از آنها را در صنعت گردشگری بکار برد.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: سالانه حدود 9.5 میلیون نفر از کشور خارج می شوند لذا می بایست با هدف رونق گردشگری داخلی برای ایجاد تنوع در سفرهای داخلی اقدام کرد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی و مشهد زیرساختهای لازم را برای جذب گردشگری دارند. گردشگر خراسان رضوی خاص است و اگر مزیتهای ثانوی را به گردشگری زیارت اضافه کنیم شاهد افزایش ماندگاری مسافر خواهیم بود.
محب خدایی گفت: خراسان رضوی الگوی اقتصاد بدون نفت است زیرا در این استان صادرات چمدانی به استانهای دیگر شکل گرفته و به دلیل وجود بازار مصرف در کنار مراکز تولیدی انبوه، تولیدات خراسان هزینه بازاریابی و تبلیغات ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در شورای راهبردی گردشگری استان با خرد جمعی مشکلات و مسائل حوزه گردشگری مورد بررسی قرار می گیرند.
ابوالفضل مکرمی فر به اختیارات این شورا اشاره و بیان کرد: اگر شورای راهبردی گردشگری برای توسعه گردشگری خراسان رضوی به نتیجه ای برسد ابتدا در استان به صورت پایلوت اجرا خواهد شد و سپس قابل تعمیم به سراسر کشور نیز خواهد بود.
وی شورای راهبردی سیاستگذاری گردشگری استان را فرصتی برای رونق گردشگری عنوان و بیان کرد: این شورا به عنوان اتاق فکرحوزه گردشگری خواهد بود و در تصمیم سازی و تصمیم گیریهای این حوزه نقش اساسی خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: این استان با 420 دفتر خدمات مسافرتی بعد از تهران بیشترین تعداد دفاتر مسافرتی را در بین استانهای کشور دارد اما فاقد 'طرح جامع گردشگری' است.
وی ادامه داد: با وجود سالانه افزون بر 20 میلیون زائر و مسافر و بیشترین ارتباط با کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر همسایگان خراسان رضوی نتوانسته به نحو مطلوب از ظرفیتهای استان برای جذب گردشگر استفاده کند. هم چنین نتوانستیم ظرفیتهای گردشگری و اقامتی را به گردشگران معرفی کنیم.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.