مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این مراسم گفت: استاد دکتر یاحقی تلاشهای زیادی را در زمینه پاسداشت زبان و ادبیات فارسی داشته و یکی از افراد شاخص و تاثیرگذار در این زمینه است.
ابوالفضل مکرمی فر افزود: استاد یاحقی کوشش بلیغی برای تبیین جایگاه فردوسی در حفظ و حراست از زبان و ادبیات فارسی داشته و از سرآمدان دانش، ادب و اخلاق است که تواضع و فروتنی او به شاگردانش در دانشگاه درس معرفت و اخلاق می دهد و به جامعه پیام صلح و دوستی ایران و ادب پارسی را انتقال می دهد.
دکتر محمدجعفر یاحقی سال 1326 در شهر فردوس متولد شد. وی 17 سال از عمر خود را در زادگاهش سپری کرد و پس از آن سال ششم تحصیل را در دبیرستان هدایت مشهد و در ادامه مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را نیز در دانشگاه فردوسی مشهد گذراند.
وی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به تهران سفر کرد و در سال 1359 موفق به اخذ مدرک دکترا از دانشگاه تهران شد. استاد یاحقی سال 1362 به مرتبه استادیاری نائل آمد و سال 1364 برای فرصت مطالعاتی به دانشگاه کمبریج انگلستان سفر کرد و دوباره برای تکمیل مطالعات سفر قبلی، سال 1367 به دانشگاه آکسفورد انگلستان عزیمت نمود.
همسر دکتر یاحقی نیز از اساتید هیات علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی است و حاصل ازدواج این دو استاد دانشگاه چهار فرزند است.
دکتر یاحقی از همان ابتدا به ادبیات و علوم انسانی علاقه داشت و این علاقه مندی از پدر و برخی معلمان که تشویق کننده بودند سرمنشاء داشت. وی با وجود علاقه به رشته ادبیات اما به دلیل نبودن این رشته در فردوس و ضعف مالی خانواده که مانع از عزیمت به شهر دیگری می شد، به رشته طبیعی وارد شد و پس از گذراندن سال پنجم دبیرستان در رشته طبیعی در شهرستان فردوس رشته ادبیات نیز آغاز شد و با اصرار تمام در حالی که با مخالفت خانواده و دوستان و حتی آموزش و پرورش مواجه بود به سال چهارم برگشت و وارد رشته مورد علاقه اش یعنی ادبیات شد.
پایان نامه تحصیلی وی در مقطع فوق لیسانس با راهنمایی دکتر یوسفی پیرامون شاهنامه فردوسی و ارزشهای هنری آن بود و در همین حین به دعوت دکتر یوسفی به استخدام دانشگاه مشهد در آمد. وی پس از دفاع از پایان نامه فوق لیسانس برای ادامه تحصیلات دکترای زبان و ادبیات فارسی به تهران سفر کرد. پایان نامه دکتری خود را نیز به سرپرستی دکتر یوسفی و مشاوره دکتر مهرداد بهار در موضوع فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات داستانی انجام داد.
با توجه به همزمانی انقلاب اسلامی با پایان نامه دکترا وقفه ای در روند کار پیش آمد و سرانجام سال 1359 موفق به دفاع از رساله خود شد. سال 1362 به رتبه استادیاری و در سال 1367 به رتبه دانشیاری نائل آمد.
از استادان و مربیان دکتر محمدجعفر یاحقی می توان به شخصیتهایی مانند دکتر احمدعلی رجایی، دکتر غلامحسین یوسفی و دکتر علی شریعتی اشاره کرد.
نخستین کاشی ماندگار در خراسان رضوی سال گذشته بر سر در منز عثمان محمدپرست استاد و پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان نصب شده بود.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.