محمدابراهیم بهبودی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در شرایطی است که استان رد سالیان اخیر با کمبود شدید آب و افت 60 درصدی آبهای زیرزمینی و سطحی رو به رو شده است.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی در اجرای سامانه های نوین آبیاری رتبه نخست کشور را دارد، افزود: در سال زراعی گذشته این استان در تولید 17 محصول از جمله گندم، جو و سیب زمینی رتبه اول کشور را کسب کرده است.
بهبودی گفت: پارسال طرح نوین آبیاری در سطح 30 هزار هکتار از کشتزارهای استان به اجرا درآمد و هم اینک حدود 150 هزار هکتار از مزارع استان زیر پوشش این طرح ها قرار دارد.
وی افزود: البته هنوز 200 هزار هکتار دیگر از زمین های کشاورزی استان ظرفیت و شرایط اجرای سامانه های نوین آبیاری را دارند.
مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با اجرای هر هکتار طرح نوین آبیاری در مصرف حدود پنج هزار و 600 متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
وی افزود: به طور متوسط هر هکتار اجرای طرح آبیاری نوین بین 100 تا 140 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
بهبودی گفت: همچنین تا کنون در استان حدود 19 هزار کیلومتر لوله گذاری برای انتقال آب به زمین های کشاورزی انجام شده که به همین میزان نیز ظرفیت اجرا وجود دارد و به ازای هر کیلومتر لوله گذاری حدود 40 هزار متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
درآمد سالانه بخش کشاورزی خراسان رضوی 13 هزار و 223 میلیارد تومان است.
363 هزار بهره بردار در بخش کشاورزی خراسان رضوی فعالیت دارند و حجم تولید سالانه انواع محصولات باغی، زراعی و دامی این استان هشت میلیون تن است.
سالانه یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین در خراسان رضوی زیر کشت 83 نوع محصول می رود.
بخش کشاورزی 28 درصد اشتغال و 30 درصد صادرات غیرنفتی استان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.