خطه غربی خراسان رضوی با تولید بیش از 15 نوع صنایع دستی منحصر به فرد، علاوه بر اخذ جایگاه برتر در استان، موفق به ایجاد بسترهای مناسب در حوزه گردشگری و اشتغال مردمان ساکن در این منطقه شده است.

*تولید سالانه 30 میلیارد ریال صنایع دستی در سبزوار
رئیس انجمن صنفی هنرمندان صنایع دستی سبزوار با اشاره به تولید سالانه 30 میلیارد ریال محصول صنایع دستی در این شهرستان گفت: این میزان تولید را 300 استاد هنرمند به همراه دانش آموختگان خود برعهده دارند و برخی از محصولات آنها در نمایشگاههای بین المللی ایتالیا، عراق و ترکیه به نمایش گذاشته شده است.
محمدعلی طیبی تصریح کرد: منبت کاری، معرق چوب، زیورآلات سنتی، خراطی، مسگری، تذهیب، سوزن دوزی، رنگرزی، معرق کاشی، توربافی، تنورمالی، پشم ریسی، قلم زنی و جاجیم بافی از هنرهایی است که در سبزوار رونق بیشتری دارد.
وی در خصوص اهمیت صنایع دستی افزود: گردشگری بدون صنایع دستی محکوم به فناست لذا باید صنایع دستی را برندسازی کنیم و این صنایع را با توجه به نمادهای شهری سبزوار در اشکال آثار تاریخی و اشعار شاعران شهر تولید کنیم.
طیبی با اشاره به اینکه بخش صنایع دستی به حمایت مسئولان نیاز دارد، اظهار کرد: صنایع دستی باید مردمی و خودمحور شود، متولی آن مردم باشند و نمایشگاه و مکان دائمی برای ارائه آثار هنری ایجاد شود.
وی با بیان اینکه طرح تبدیل سبزوار به ابرشهری در حوزه گردشگری و صنایع دستی دنبال می شود، عنوان کرد: هم اینک مشتریان خارجی زیادی برای محصولات خود داریم و امیدواریم با اعتماد مردم به تولیدات داخلی، این حمایت از کالای با کیفیت و مطلوب داخلی فراهم شود.
رئیس انجمن صنفی هنرمندان صنایع دستی سبزوار، سهولت ایجاد مراکز تولید و بی نیازی به سرمایه های کلان را از مهمترین ویژگی های این حوزه برشمرد و گفت: علاوه بر آن اشتغال زایی و امکان تامین قسمت عمده مواد اولیه مصرفی از منابع داخلی و همانند نبودن این فرآورده ها به یکدیگر از شاخص ترین ویژگی های این صنعت است.

*تولیدات صنایع دستی تاریخ انقضا ندارد
یک فعال در زمینه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: از 6 سال پیش فعالیت خود را در این بخش آغاز کردم و چون پیش از آن در معدن کار می کردم به درستی از ظرفیت های بالای صادرات سنگهای قیمتی باخبر بودم.
احسان ابارشی با بیان اینکه دوره آموزشی این رشته را در اصفهان و نیشابور گذرانده است، در خصوص مزایای این حرفه افزود: تولیدات این بخش اغلب کوچکند و به راحتی می توان تولید یک سال را با خودرو سواری به بازار برد، همچنین غنی بودن معادن سنگی این منطقه از استان موجب تنوع زیاد محصولات شده است.
وی ادامه داد: تولیدات صنایع دستی هیچ موقع تاریخ انقضا ندارد و بی نیاز به سرمایه گذاری کلان است به گونه ای که بسیاری از مراکز تولید را می توان با سرمایه ای 10 میلیون ریالی راه اندازی کرد.
ابارشی گفت: در سالهای نخست تولیداتم را در بازار رضا (ع) مشهد به فروش می رساندم، اما بعد آن تخصصی تر کار کرده و موفق به صدور محصولات خود به کشورهای عربی به ویژه عراق شدم.
این هنرمند عرصه صنایع دستی خاطرنشان کرد: این حرفه مناسب برای ایجاد اشتغال است به گونه ای که تاکنون 30 نفر از دانش آموختگانم توانسته اند به طور مستقل در مناطق مختلف کشور مشغول به کار شوند.

* ادارات محصولات صنایع دستی را هدیه بدهند
تولید کننده و آموزش دهنده هنر چرم دوزی در سبزوار به خبرنگار ایرنا گفت: این حرفه به طور کامل ایده خودم است و هیچ گونه الگوبرداری در آن نیست.
طیبه اعتمادی با بیان اینکه تولیدات چرم، کاربردی و همواره مورد نیاز بازار است، افزود: مردم این محصولات را با توجه به دوام آن خریداری می کنند و هنگامی که متوجه شوند این کالا اثر دست همشهری خودشان است رغبت بیشتری پیدا می کنند.
وی با تشکر از اداره میراث فرهنگی سبزوار که مکانی برای فعالیت در اختیار هنرمندان قرار داده، تصریح کرد: هم اینک تسهیلاتی به صورت انفرادی به هنرجویان پرداخت می شود اما برای رونق صنایع دستی و گسترش بازار فروش به تسهیلات بیشتری در این حوزه نیاز است.
اعتمادی در خصوص برخی مشکلات فعالان این عرصه اظهار کرد: از هنرمندان صنایع دستی حمایت کافی برای حضور در نمایشگاهها که مکان مناسبی برای معرفی تولیدات است، صورت نمی گیرد از طرفی نبود بیمه برای هنرمندان صنایع دستی، نگرانی هایی را برای آینده آنان به وجود آورده است.
وی با اشاره به مصوبه هیات وزیران پیرامون عدم خرید کالای خارجی دارای مشابه داخلی، گفت: در صورتی که از تولیدات صنایع دستی به عنوان هدیه و یا بن کالای کارمندان در دستگاههای اجرایی استفاده شود تحولی در این بخش ایجاد خواهد شد.

*احیای سفالگری برآباد پس از 4 دهه
سرپرست گارگاه سفاگری برآباد بخش روداب سبزوار با اشاره به اینکه حرفه اصلی مردم این روستا در گذشته ساخت کوزه و ظروف سفالی بوده، گفت: در 2 سال گذشته با همت میراث فرهنگی برای احیا و مرمت کارگاهها و ترغیب مردم منطقه، امید به رونق دوباره حرفه سفالگری در روستا زنده شده است.
حسین برآبادی افزود: با تنوع در طراحی ظروف سفالی متناسب با نیاز روز بازار دوباره نقش این هنر در رونق اقتصادی مردم روداب پس از 4 دهه پررنگ شده است.
وی اظهار کرد: با رونق سفالگری در برآباد این منطقه می تواند به عنوان دهکده سفال غرب خراسان رضوی و یک منطقه ویژه گردشگری معرفی شود.

*نمایشگاه و فروشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی فعال می شوند
سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: هم اینک 45 رشته هنرهای سنتی و صنایع دستی با شیوه های نوین و سنتی در شهرستان سبزوار فعال است و امسال برای تحقق حمایت از کالای ایرانی اولین اقدام ما توسعه گردشگری و سوغات سبزوار است.
سیدرضا حسینی تصریح کرد: صنایع دستی هم می توانند حالت کارگاهی و هم حالت خانگی داشته باشند، برخی صنایع کوچک قابلیت استقرار در شهر و روستا را دارند و بدون نیاز به فن آوری پیشرفته، متکی به تخصص های بومی و سنتی هستند.
وی با بیان اینکه کالای ایرانی فقط محصولات صنعتی و کارخانجات کشور نیست، اظهار کرد: دست ساخته های هنرمندان و صنایع دستی آنها نیز باید به عنوان کالای ایرانی که تجلی فرهنگ و تمدن ایران زمین است، مورد توجه مردم و مسئولان باشد.
حسینی 2 مشکل عمده پیش روی صنایع دستی را ایده پردازی و بازاریابی دانست و عنوان کرد: رفع این مشکلات منجر به احیای این حرفه و رونق اشتغال و صادرات می شود.
او با اشاره به برنامه های عملیاتی کوتاه مدت این اداره در سال حمایت از کالای ایرانی افزود: چهار مکان شهری و سه نقطه روستایی با همکاری شهرداری و شورای اسلامی سبزوار و انجمن صنفی صنایع دستی این شهرستان برای برپایی نمایشگاه و فروشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی فعال می شود.
وی تصریح کرد: نخستین بازارچه صنایع دستی و سوغات سرای سبزوار در مرکز شهر در ساختمانی با 18 غرفه فعال شده است.

*حمایت از صنایع دستی گامی در مسیر تقویت صادرات غیرنفتی
معاون مالی، اداری و برنامه ریزی فرماندار سبزوار گفت: صنایع دستی کالایی 100 درصد ایرانی است و نمی تواند رقیب خارجی داشته باشد، از این رو رونق آن علاوه بر اشتغالزایی، گامی موثر در مسیر اقتصاد مقاومتی است.
حسن پارسی پور با بیان اینکه صنایع دستی مورد غفلت واقع شده است، افزود: در سالهای اخیر با حمایت دولت و ارائه تسهیلات قرض الحسنه بخش صنایع دستی سنتی شهرستان سبزوار احیا و مورد اقبال قشر جوان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه صنایع دستی کالایی است که بحث اجتماعی و اقتصادی آن با هم آمیخته است و در بطن آن ارزشهای هنری و فرهنگی نهفته است، عنوان کرد: برخی صنایع دستی در محیط های روستایی رو به فراموشی است که نیازمند احیای دوباره است و با توجه به اینکه هزینه تولید شغل در این بخش پایین است توجه به آن منجر به احیای مناطق روستایی و جذب گردشگر می شود.
پارسی پور با اشاره به نگاه حمایتی دولت به صنایع دستی، گفت: حمایت از صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه و فروشگاههای صنایع دستی، از اولویت های راهبردی امسال شهرستان است.
معاون برنامه ریزی فرماندار سبزوار گفت: در حوزه تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی، به منظور حمایت از تولید ایرانی، اولویت نخست صنایع دستی است و به این بخش به شکل ویژه توجه می شود.
پارسی پور با بیان اینکه صنایع دستی زیادی در سبزوار وجود دارد، گفت: میراث فرهنگی باید با همکاری انجمن صنفی هنرمندان با طرحهای مطالعاتی درباره برند سازی صنایع دستی اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: در سال حمایت از کالای ایرانی توجه به بخش صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال و ارزآوری دارد و در سالهای اخیر که رویکرد دولت و مجلس بر کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است، تقویت و حمایت از این صنایع جایگاه مهمی در زمینه تقویت صادرات غیرنفتی دارد.
پارسی پور افزود: رویکرد ما در سال جاری با هدف حمایت از صنایع دستی، ایجاد نمایشگاه تخصصی این حرفه است و هر فردی که در حوزه صنایع دستی برنامه ای برای برگزاری نمایشگاه ارائه دهد، کمیته با برپایی آن موافقت می کند.
/5132/7495/8145
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.