به گزارش ایرنا، سعید باستانی دوشنبه شب در جلسه مجمع مشورتی جوانان تربت حیدریه در بیان چالش ها و بحران های موجود کشور، افزود: این مشکل موجب شده دولت ها زمانی که برنامه های توسعه را تقدیم مجلس می کنند، ابتدا به ساکن ما مجلسیان کمی آن را تغییر داده و به شورای نگهبان تقدیم می کنیم و شورای نگهبان نیز کمی دیگر آن را تغییر داده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام تحویل می دهد و آن ها نیز تغییرات مورد نظر خود را اعمال کرده و در نهایت آنچه به تصویب می رسد، چیزی نیست که مطلوب نظر دولت ها باشد.
وی گفت: از سوی دیگر دولت ها نیز زمانی می بیند آنچه مجلس تحویلش داده چیزی نیست که انتظارش را داشته، لذا آنچه که مورد نظر خودش است را، اجرا می کند.
باستانی افزود: آمارها نشان می دهد بهترین درصد تحقق برنامه های توسعه پنجساله مربوط به دولت های هفتم و هشتم با 55 درصد و بدترین آن مربوط به دولت های نهم و دهم با 18 درصد است که از نگاه ما هیچکدام از این ها مطلوب نظر مجلس نیست و شما جوانان باید در قالب تصمیمات پارلمان، ما را راهنمایی کنید.
وی گفت: مشکل دیگر کشور آن است که مجلسی داریم که در اصل وظیفه اش قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن است، اما در عمل این مجلس در واقع مجلس عالی شهر و روستا است،زیرا کار ما شنیدن صحبت های دهیاران و بخشداران و بررسی مسایل و مشکلات عمرانی مناطق حوزه انتخابیه می باشد.
باستانی به ترکیب شغلی نمایندگان مجلس نیز اشاره و اظهار کرد: در این مجلس نمایندگان از همه اقشار معلم، استاد دانشگاه، بازاری، شهردار و ... تشکیل شده و مشخص نیست چنین ترکیبی آیا می توانند برای صد سال دیگر این کشور قانون وضع کنند؟
وی همچنین ساختار تشکیلاتی دولت و شکل و فرم وزارتخانه ها را مورد نقد قرار داد و گفت: شما جوانان باید تحقیق کنید و ببینید یک وزارتخانه بر اساس چه ساختاری باید شکل بگیرد و اصلا ساختار تشکیل وزارتخانه در دیگر کشورها چگونه است؟
باستانی افزود: علاوه بر مشکلات ساختاری که اشاره شد، ما با یک بحران جمعیتی نیز مواجه هستیم و این بدان معنا است که در بین گروه سنی 15 تا 30 سال 3.2 میلیون نفر جمعیت بیکار داریم.
وی گفت: در حالی که در دوران دفاع مقدس فرماندهان ما جوانان زیر 30 سال بودند و به آن ها اعتماد می شد، اما این انتقال مدیریتی بعد از جنگ متوقف ماند.
باستانی با بیان اینکه مشکل به همین گروه سنی ختم نمی شود، افزود: گروه سنی 30 تا 55 سال شاغل نیز از وضعیت شغلی خود چه در بخش دولتی و چه در بخش آزاد ناراضی هستند که عمده ترین این نارضایتی ها شامل بیمه، حقوق و مزایا، موسسات مالی و اعتباری است.
وی اظهار کرد: گروه سنی بالای 55 سال نیز با مشکل پرداختی صندوق های بازنشستگی مس، تامین اجتماعی، نفت و فولاد مواجه هستند که در کل اکنون ایران با یک جمعیت بین 15 تا 75 سال ناراضی مواجه است و چنانچه به صورت عاجل برای این سه نسل فکر اساسی نشود باید منتظر بحران جدی در آینده نه چندان دور بود.
باستانی با بیان اینکه علاوه بر این ها با 2 مشکل اساسی مواجه هستیم که در آینده گریبان ما را خواهند گرفت، افزود: این دو چالش بحران آب و محیط زیست است که بحران آب همراه با نشانه های زودرس است و اکنون در اصفهان و ارومیه رد و نشانه هایش را می بینیم و حتی مدتی است که بین چهار تا چهار هزار و 500 نفر از روستاهای شهرستان فردوس به فیض آباد (مرکز شهرستان مه ولات) مهاجرت کرده اند که این بحران بزودی گریبان ما را نیز خواهد گرفت.
وی اظهار کرد: در زمینه محیط زیست نیز فقدان آگاهی و آشنایی ما باعث شده که هر روز با یک بحران جدید در این حوزه مواجه شویم.
انتخابات نخستین دوره پارلمان مشورتی جوانان شهرستان تربت حیدریه با حضور 25 نفر کاندیدا از بین 70 نفر جوان در تاریخ شنبه 21 بهمن پارسال برگزار شد.
همچنین اعضای هیات رییسه، نمایندگان پارلمان شهرستان در استان و اعضای کمیسیون های فرهنگی اجتماعی، اقتصاد و اشتغال و نیز پیگیری مصوبات برگزیده شدند.
در شهرستان تربت حیدریه جوانان بین 15 تا 29 سال، 54 هزار و 154 نفر هستند.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.
1744/6121
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.