به گزارش ایرنا محمدحسین روشنک، دوشنبه در نشست کارگروه سیاستگذاری برای حمایت از کالای ایرانی افزود: صدور برخی بخشنامه ها در حین انجام صادرات در روند کار اختلال ایجاد کرده و به کالاهای صادراتی که باید در زمان مشخصی صادر شوند، آسیب می زند.
وی بیان کرد: به عنوان مثال برای صادرات سیب از خراسان رضوی هشت روز دیگر فرصت باقی است و بعد از این مدت دیگر قادر به صادرات آن نخواهیم بود و در این میان بخشنامه ای صادر می شود که صادرات سیب را به تاخیر می اندازد.
وی بیان کرد: اخیرا صدور تعدادی بخشنامه از مرکز کشور موجب اختلال در انجام صادرات از خراسان رضوی شد که با پیگیری های استانداری این موضوع مرتفع شد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: باید بخشنامه ها پیش از انجام صادرات یک کالا تنظیم و بعد از توجیه عوامل صادراتی به اجرا درآید، نه اینکه در حین انجام صادرات به یکباره بخشنامه ای صادر و لازم الاجرا شود.
روشنک در خصوص برگزاری نمایشگاه حمایت از کالای ایرانی در مشهد نیز گفت: باید فضای نمایشگاهی رایگان برای ارائه و معرفی کالاهای مزیت دار ایرانی یا کالاهای صادراتی برگزار و بودجه اش از طریق سازمان توسعه تجارت تامین شود.
وی بیان کرد: در نمایشگاه ها باید کالاهایی که هدف صادراتی دارند به نمایش گذاشته شوند، نه اینکه کالاهایی که سربار بخش تولید کشور هستند در نمایشگاه عرضه شوند.

*صدور 40 میلیون دلار کالا توسط صنایع کوچک خراسان رضوی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی نیز گفت: در نمایشگاه حمایت از کالای ایرانی باید به جای عرضه کالای مصرفی، کالاهای واسطه ای ارائه شود و در این نمایشگاه شرکت های مدیریت صادرات نیز حضور یابند تا زمینه تشکیل کنسرسیوم های فروش برای واحدهای تولیدی کوچک و مزیت دار فراهم شود.
مسعود مهدی زاده مقدم اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی کوچک که کالای مزیت دار تولید می کنند، عدم آگاهی از راه فروش کالای خود است که شرکت های مدیریت صادرات می توانند با حضور در این نمایشگاه به این واحدهای کوچک مشاوره دهند.
وی بیان کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان در 20 ماه گذشته با تشکیل 20 کنسرسیوم فروش و فعال کردن شرکت های مدیریت صادرات، زمینه فروش محصولات واحدهای تولیدی کوچک و مزیت دار را فراهم کرد به طوری که این واحدها پارسال 40 میلیون دلار صادرات داشتند.

* انباشت تولیدات، مشکل بزرگ خراسان رضوی
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: هم اینک تولیدات انباشته واحدهای عرضه کننده یکی از مشکلات مهم اقتصاد استان است که نمایشگاه حمایت از کالای ایرانی می تواند بهترین فرصت برای ارائه این کالاها باشد.
علی غفوری مقدم اظهار کرد: یکی از محورهای اصلی 'حمایت از کالای ایرانی' توجه به خدمات قبل، حین و پس از فروش است که باید این مهم در نمایشگاه مذکور مورد توجه جدی قرار گیرد و در این خصوص فرهنگ سازی شود.
وی بیان کرد: برگزاری نمایشگاه حمایت از کالای ایرانی فقط باید به معرفی کالای مزیت دار و صاحب برند اختصاص یابد تا به کار اصناف ضربه نزند.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه حمایت از کالای ایرانی هفتم تیرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برگزار می شود.
5132/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.