سید ابوالقاسم موسوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این میزان خسارت در بخشهای مرکزی و کوهسرخ به دلیل اقلیمهای خاص آن متفاوت بود به نحوی که کشاورزی در کوهسرخ 600 میلیارد ریال و در بخش مرکزی 150 میلیارد ریال از وقوع سرما آسیب دید.
وی با اشاره به تفاوت در مراحل رشد گیاهان خسارت ناشی از سرما را برای محصولات مختلف متفاوت توصیف و بیان کرد: 80 درصد محصول آلو، به و گلابی، 75 درصد محصول بادام و زردآلو، 70 درصد محصول سیب، شلیل و هلو، 65 درصد محصول گیلاس و آلبالو و 60 درصد محصول گردوی باغداران از بین رفته است.
مدیر جهاد کشاورزی کاشمر ادامه داد: برآورد کارشناسان از میزان خسارت وارد شده به باغهای انگور بخش مرکزی این شهرستان نیز حدود 10 درصد است. بر این اساس بیشترین خسارت با توجه به سطح زیر کشت مربوط به باغهای بادام آبی و دیم در بخش کوهسرخ بوده است.
وی گفت: سال زراعی جاری 2300 هکتار از باغهای کاشمر زیر پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت که در صورت خسارت 100 درصدی مبلغی بالغ بر 86 میلیارد ریال به خسارت دیدگان پرداخت می شود.
موسوی بر لزوم گسترش فرهنگ بیمه در بخش کشاورزی تاکید و بیان کرد: کشاورزان با توجه به سیاستهای حمایتی دولت در خصوص کمک به خسارت دیدگان ناشی عوامل طبیعی که تنها از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی انجام می گیرد، بیمه نمودن محصولات خود را به عنوان راهکاری برای مقابله با مخاطرات تولید و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی مورد توجه قرار دهند.
کاشمر 21 هزار بهره بردار کشاورزی و دامداری و 36 هزار 600 هکتار سطح زیر کشت زراعی و باغی دارد. مرکز این شهرستان
در فاصله 228 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.
7497/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.