علی رسولیان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه امسال باید میزان صادرات خراسان رضوی 12 درصد رشد داشته باشد و همچنین تا پایان سال برای 110 هزار نفر شغل ایجاد شود.
وی ادامه داد: پارسال اقتصاد خراسان رضوی عملکرد مناسبی داشت بطوری که 123 هزار و 900 فرصت شغلی ایجاد شد. میزان بیکاری 1.8 درصد کاهش و نرخ مشارکت اقتصادی دو درصد افزایش یافت. همچنین صادرات کالای غیرنفتی از خراسان رضوی به حدود دو میلیارد دلار با 15.5 درصد رشد در ارزش رسید.
سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت: این استان پارسال با سه هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری صنعتی و جذب 585 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در قالب 34 پروژه اقتصادی رتبه نخست کشور را در سرمایه گذاری صنعتی و سرمایه گذاری خارجی بدست آورد.

* حمایت از کالای ایرانی
وی پیرامون برنامه استان برای تحقق شعار سال در حوزه حمایت از کالای ایرانی نیز گفت: بر این اساس 41 محور اساسی در برنامه عملیاتی دستگاههای اجرایی خراسان رضوی گنجانده شده است.
رسولیان افزود: سه محور مهم در برنامه های عملیاتی خراسان رضوی برای حمایت از کالای ایرانی 'کاهش قیمت تمام شده تولید کالا، افزایش کیفیت کالاهای تولیدی استان برای ارتقا توان رقابت پذیری آنها در بازار جهانی و فرهنگ سازی برای استفاده از کالای ایرانی است.'
وی ادامه داد: این برنامه ریزیها با نگاه به قانون برنامه ششم توسعه، سیاستهای کلی حمایت از تولید ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، سیاستهای کلی اشتغال، سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و طرح آمایش سرزمینی استان صورت گرفته اند.
سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی گفت: تاکنون برنامه دستگاهی حوزه صنعت، معدن و تجارت و حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از کالای ایرانی نهایی شده و برنامه دستگاهی حوزه کشاورزی و حوزه استاندارد نیز ظرف دوهفته آینده نهایی می شود.
وی افزود: در حوزه حمایت از کالای ایرانی محورهای 'مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزایش بهره وری در بنگاههای اقتصادی، نوسازی بخش تولید، بهبود فضای کسب و کار، استانداردسازی و ارتقا کیفی کالا، شناسایی ظرفیتهای سرمایه گذاری و افزایش صادرات کالا مدنظر' قرار گرفته اند و وظیفه تحقق اهداف هر محور به دستگاه اجرایی مربوطه محول می شود.
رسولیان ادامه داد: دیروز تقسیم استانی برنامه اشتغال امسال خراسان رضوی مبنی بر 110 هزار شغل جدید انجام و سهمیه ایجاد اشتغال 33 دستگاه در این برنامه مشخص شد.

*عرضه سوخت به مرزنشینان قاچاق را کاهش داد
وی همچنین در مورد ساماندهی عرضه سوخت در مرز گفت: پارسال 70 میلیون لیتر فرآورده نفتی در قالب سوخت مرزنشینان خراسان رضوی اختصاص یافت و 140 میلیون لیتر سوخت به صورت تزریق به باک خودرو، به خارج از استان صادر شد.
او افزود: اختصاص سوخت با قیمت مشخص و با کیفیت مطلوب باعث کاهش 6 درصدی قاچاق سوخت در خراسان رضوی طی سال گذشته در مقایسه با سال 1395 شد. پارسال برای شفاف سازی عرضه سوخت در مرزهای استان، دفاع از حقوق کشور و کشف و شفاف سازی قیمت سوخت مزایده ای با عنوان سوخت مرزنشینان برگزار شد که در این مزایده 200 شرکت افغانستانی متقاضی شدند.
وی گفت: پارسال 10 نشست کمیته سیاستگذاری و نرخگذاری و نشستهای وابسته برای ساماندهی سوخت مرزی در استان برگزار شده است.

* مشکلات ارز در دست پیگیری است
سرپرست حوزه امور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی همچنین پیرامون نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر شرکتهای اقتصادی گفت: این موضوع در دست پیگیری است. نوسانات قیمت ارز مشکلاتی را در بخشهای اقتصادی از جمله حمل و نقل و مسافری استان داشته که تاکنون مشکلات مربوط به بخش مسافری مورد پیگیری قرار گرفته و بانک ملی ارائه ارز دولتی را آغاز کرده است.
وی افزود: فردا دوشنبه نشستی با حضور مدیران دستگاههای مرتبط در استانداری برگزار می شود تا مشکلات سایر بخشها در خصوص نرخ ارز احصا شود.
رسولیان گفت: مشکلاتی که مربوط به رویه های اجرایی در خراسان رضوی است قابلیت پیگیری دارد و راه حلی برای آن اتخاذ می شود اما مشکلاتی را که به سیاستها در کلان کشور بازمی گردد فقط می توان انعکاس داد.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.