به گزارش ایرنا 'جان کایسر'، شنبه در نشست علمی دین و صلح پروری که با حضور اندیشمندان ایرانی، کانادایی و آمریکایی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، افزود: آتش زدن یک مسجد در غرب یقینا مسلمین را به واکنش وامی دارد و در این فضا گروههای افراطی می توانند به جذب افراد پرداخته و سربازگیری کنند.
این پژوهشگر در حوزه گفت و گوی بین ادیان و فعال صلح بین ادیان آمریکا با اشاره به کتابی که در مورد زندگینامه امیرعبدالقادر الجزایری نوشته، گفت: در حوالی سالهای 1840 که مبارزات امیرعبدالقادر در جریان بود، تندروانی در الجزایر پیدا شدند که مثل داعش کنونی عمل می کردند اما امیرعبدالقادر با رفتار و سلوک خود، جان هزاران مسیحی را نجات داد و موجب شد که چهره خوبی از اسلام به نمایش درآید.
وی افزود: اقدامات امیر عبدالقادر به گونه ای بود که مکانهایی در ایالات آیووا و میسوری آمریکا به نام وی نام گذاری شد و رئیس جمهوری وقت آمریکا از وی به خاطر نجات جان هزاران مسیحی قدردانی کرد.

* اسلام تکامل را در پرتو صلح ممکن می داند
استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: صلح و آشتی در دین مبین اسلام و قرآن 'امر مطلوب و بهترین' توصیف شده و نزاع، کشمکش و جدایی برخلاف طبع سلیم انسان است و تکامل از دیدگاه اسلام در پرتو صلح و سازش حاصل می شود.
حجت الاسلام دکتر حسن نقی زاده افزود: توصیه به جنگ در اسلام یک استثنا برای شرایط ضروری است و نه یک قاعده و حتی پیامبر اکرم (ص) در آخرین عملیات نظامی خود که منجر به فتح مکه و تثبیت اسلام در شبه جزیره عربستان شد به کشتار و انتقام جویی دست نزد بلکه آن روز را روز مرحمت و عفو اعلام کرد.
یک استاد گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی نیز در سخنانی کلام امام علی (ع) را مبنی بر اینکه 'هر چه بر خود نمی پسندی بر دیگران نیز مپسند و هر چه برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسند' را قاعده طلایی اخلاق توصیف کرد.
دکتر محمدتقی فخلعی گفت: این سخن پندآموز، معیار درست روابط بین انسانها را تعیین می کند و نتیجه عملی آن این است که همه مواهب عالم از آن همگان است و همه انسانها به میزان تلاش و کوشش خود باید از آن بهره مند شوند.
او افزود: این قاعده اخلاقی و حقوقی از یک بینش انسان گرایانه نشات می گیرد که بر برابری همه انسانها در گوهر و شرافت انسانی تاکید دارد.
وی ادامه داد: مادامی که دولتها و کشورهایی در جهان باشند که برای خود حقوقی برتر طلب کنند جنگ و درگیری در جهان اجتناب ناپذیر است و در این وضعیت، سودای صلح و امنیت خیالی بیش نیست.

* برتری نمی تواند به برقراری عدالت بینجامد
یک استاد بازنشسته الهیات مسیحی دانشگاه منونایت آمریکا نیز گفت: یکی از مشکلات آمریکا استفاده از اجبار ، زور و خشونت و این تصور است که تنها قدرت برتر می تواند ارتباط عادلانه ایجاد کند که البته تصوری اشتباه است.
دکتر جان فیر فیلد افزود: باید از این روش و مسلک توبه کرد و امنیت را بر مبنای روابط عاشقانه شکل داد چرا که خداوند عاشق است پس ما هم باید به یکدیگر عشق بورزیم.
وی ادامه داد: ما باید با مشتعل کردن روح عدالت و انصاف در خود و در جان کسانی که دشمن ما هستند خود را تسلیم اراده خداوند عادل و عاشق کنیم و علیه تعالیم دروغینی که ما را به خشونت و درگیری می کشانند، عاشقانه جهاد کنیم.
مدیر موسسه بین المللی حکمت قم در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: این گروه متشکل از 16 نفر از استادان، محققان و دانشجویان فرهیخته آمریکایی و کانادایی است که با سفر به ایران در چند روز گذشته از شهرهای مختلف ایران و دانشگاههای گوناگون دیدن کرده اند.
مرتضی رضازاده افزود: این گروه امروز و در آخرین روز سفر خود، به دانشگاه فردوسی آمد تا با موضوع دین و صلح پروری با استادان دانشگاه فردوسی مشهد به همفکری و تبادل نظر بپردازد.
وی ادامه داد: افراد این گروه اتفاق نظر دارند که حضورشان در ایران ناقض تمام پیشفرض ها و ذهنیت های قبلی بوده است و هم اکنون با ذهنیت مثبتی از کشور ما خارج می شوند و در حوزه نفوذ خود افراد دیگری را تشویق می کنند که به ایران آمده و واقعیتهای جامعه ایران را از نزدیک ببینند.
1922/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.