ابوالفضل مکرمی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مزار احمد جامی یکی از پنج اثر پیشنهادی دارای اولویت استان برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو است.
وی با اشاره به محدودیت معرفی آثار پیشنهادی برای ثبت در فهرست جهانی افزود: در چهارچوب مطالعاتی برای ارسال پرونده، مطالعات پایه بر روی این اثر سال گذشته به پایان رسید و در همین قالب مطالعات تکمیلی برای اتمام کامل پرونده به منظور ارسال به سازمان مرکزی آغاز شده که احتمالا تا پایان امسال به اتمام برسد.
مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: مطالعات تکمیلی زمان بر و بسیار مهم است بنابراین عجله ای برای اتمام سریع این بخش از مطالعات وجود ندارد.
وی تاکید کرد: این اثر باستانی به دلیل قدمت بالای تاریخی دارای ارزش فراوانی است و سالانه میزبان ده ها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت جام نیز به خبرنگار ایرنا اظهار کرد:مجموعه مزار شیخ احمد جامی از آثار شاخصی است که 10 اثر تاریخی را در دل خود جای داده که قدمت آنها به دوره سلجوقیان تا دوره پهلوی اول را دربرمی گیرد.
غلام رسول رحیمی افزود: این شهرستان دارای 150 اثر تاریخی شناسایی شده است که نیمی از آنها در ردیف آثار ملی ثبت شده است.
وی بدون ذکر اطلاعات بیشتر افزود: امسال پرونده پنج اثر تاریخی شهرستان برای ثبت در فهرست آثار ملی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می شود.
آرامگاه شیخ‌ احمد جامی با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی قرار دارد که از بزرگترین مراکز زیارتی شرق ایران به شمار می رود.
مجموعه مزار و موزه شیخ احمد جام شامل ۱۰ بنای تاریخی مرقد شیخ، گنبدخانه، مسجد عتیق، خانقاه، سراچه و مدرسه فریوند، مسجد کرمانی، گنبد سفید، خانقاه‌های تیمور، مدرسه امیر جلال الدین فیروز‌شاه، مسجد نو و مدرسه امیرشاه ملک که با معماری بسیار زیبا و دیدنی، مهم‌ترین بناهای تاریخی تربت جام هستند.
مزار شیخ احمد جامی در هوای آزاد در جلو ایوان مسجد قرار دارد. بر روی قبر نمادی سنگی به ارتفاع حدود دو متر با حکاکی های زیبا قرار داده شده و روی آن هیچ سنگی قرار ندارد و یک درخت پسته نشانه مزار وی است.
شیخ الاسلام احمد ابن ابوالحسن جامی نامقی ترشیزی معروف به شیخ احمد جامی از عارفان و صوفیان دوره سلجوقی و در قرن ششم هجری قمری است. زادگاه وی نامق از دیار ترشیز یا کاشمر فعلی بوده و مدفن وی در تربت جام است.
تربت جام در 168 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.