مهدی فروزان روز پنجشنبه در همایش تخصصی زیارت نوروزی که توسط پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در مشهد افزود: به همین خاطر مسئولان خراسان رضوی هیچ حساسیتی بر روی آمار ندارند اما خدشه بر آمارهای رسمی را نیز نمی پذیرند.
وی به چگونگی اخذ آمار از زائران و گردشگران مشهد و خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: شش مرز ورودی به خراسان رضوی وجود دارد که با دوربینهای تردد شمار و سنسورهایی که در کف جاده ها نصب شده اند تعداد خودروهای ورودی به استان در این مرزها شمارش می شود.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی ادامه داد: این سنسورها بر اساس اندازه خودرو تشخیص می دهند که خودروی عبوری شخصی، مسافری، کامیون یا تریلی است. در ورودیهای مشهد نیز دوربینهای ترددشمار خودروهای ورودی به این شهر را شمارش می کنند ضمن آن که در سطح مشهد دوربینهای تردد شمار شهرداری مجموعه مدیریت اجرایی استان را در این امر یاری می کنند.
وی گفت: پارسال با همراهی پلیس راه، سازمان حمل و نقل جاده ای و شهرداری مشهد کاری اساسی صورت گرفت به این صورت که در مبادی ورودی خراسان رضوی تمامی پلاکهای استان بلاک اما پلاکهای سایر استانها شمارش می شود و در مبادی ورودی شهر مشهد نیز پلاکهای شهر مشهد بلاک اما سایر پلاکها شمارش می شود.
فروزان افزود: بر اساس فرمول آماری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در هر وسیله نقلیه شخصی 2.5 نفر، در هر اتوبوس 40 نفره 20 نفر، در هر رام قطار 62 درصد و در هر پرواز 52 درصد سرنشینان زائر و گردشگر محسوب می شوند. بر این اساس پارسال 31 میلیون و 354 هزار و 664 نفر به مشهد وارد شدند که این آمار نسبت به سال ماقبل 10.2 درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: میانگین شب - اقامت هم به این صورت محاسبه گردید که رقم 31 میلیون و 354 هزار و 664 نفر را بر 365 روز سال تقسیم می شود. عدد حاصله هشت میلیون و 590 هزار نفر بود و این عدد اگر بر چهار شب اقامت تقسیم شود عدد به دست آمده دو میلیون و 147 هزار نفر می شود که علاوه بر جمعیت مشهد، روزانه در این شهر ساکن بوده اند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی گفت: این بدان معنی است که روزانه و در طول سال گذشته پنج میلیون و 500 هزار نفر در مشهد تردد و سکونت داشته اند.
مدیر گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد نیز در این همایش گفت: پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مهر 1396 پیمایشی ملی در خصوص ارزشها، نگرشها و رفتار گردشگری ایرانیان در کل کشور انجام داد. ویژگی اصلی آن این بود که در مبدا صورت گرفت یعنی سئوالات از مسافرانی پرسیده شد که به مشهد سفر کرده و سپس به محل سکونت خود بازگشته بودند.
دکتر حامد بخشی افزود: داده های این پیمایش با آن چیزی که در مراجع رسمی ارائه می شود متفاوت است. بطور مثال در مجموع 21.5 درصد سفرهای مردم ایران در یک سال گذشته به مقصد مشهد صورت گرفته که اگر این رقم را با جمعیت 80 میلیون نفری ایران در نظر بگیریم حدود 17.5 میلیون نفر سهم گردشگر و زائر سالانه به مشهد می شود.
وی ادامه داد: از این 17.5 میلیون نفر حدود دو میلیون نفر تکرر سفر داشته اند. پس تعداد سفرهای واحد به مشهد حدود 15.5 میلیون نفر بوده است. از این 17.5 جمعیت سالانه گردشگر و زائری که به مشهد می آیند سهم مسافران نوروزی یعنی کسانی که اسفند 95 و فروردین 96 به مشهد سفر کرده اند 2.7 درصد بوده است.
مدیر گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد گفت: بر اساس این پیمایش تعداد کل زائران نوروزی شهر مشهد پارسال دو میلیون تا دو و نیم میلیون نفر برآورد می شود که با آمار 3.5 میلیون نفر اسکان در اماکن رسمی و 6.5 تا شش میلیون و 700 هزار نفری در بازه زمانی 25 اسفند 1395 تا 13 فروردین 1396 که توسط مراجع رسمی ارائه شده تطابق ندارد.
وی افزود: طبق این پیمایش حدود 76 درصد گردشگران انگیزه سفر به مشهد را زیارت، 12.3 درصد دیدار اقوام و آشنایان و 7.9 درصد تفریح و سیاحت اعلام کرده اند که با آماری که در پیمایشهای متعددی که در مشهد انجام شده و بیش از 90 درصد پرسش شوندگان انگیزه سفر را زیارت اعلام می کردند متفاوت است.
او ادامه داد: سالهاست که هیچ آمارگیری دقیقی در مورد گردشگران و زائران شهر مشهد نداریم و عمده آمارها بر اساس آمار خودروها و مراکز اقامتی ارائه می شود. نظر من بر این است که آمار 6.5 میلیون نفر گردشگر نوروزی و بیش از 30 میلیون نفر مسافر سالانه شهر مشهد، بیش برآورد است.
مدیر گروه جامعه شناسی گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد گفت: داوری در این خصوص را باید به زمانی موکول کرد که یک طرح آمارگیری دقیق در بازه نوروز یا بازه های زمانی دیگر اجرا شود.
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.