سید جواد حسینی روز شنبه در پنجمین نشست اتاق فکر اندیشه ورزان تحکیم بنیان خانواده خراسان رضوی در مشهد افزود: پارسال میزان شیوع اعتیاد دو دهم درصد، جرائم حاشیه شهر 10 درصد، ورودی زندانیان مواد مخدر 17 درصد، همسرآزاری با 919 مورد چهار درصد و کودک آزاری با هزار و 817 مورد 11 درصد نسبت به سال ماقبل کمتر شد.
وی ادامه داد: میزان کودکان کار نیز با 647 مورد پنج درصد و اقدام به خودکشی با 402 مورد 25 درصد نسبت به سال 1395 کاهش یافته اند اما فرار از منزل پارسال با 457 مورد نسبت به سال ماقبل حدود 9 درصد بیشتر شد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: امسال هفت هدف راهبردی جزو برنامه‌ ها قرار گرفته اند که کاهش و مهار آسیبهای اجتماعی، تعمیق امنیت، رونق تولید و اشتغال، ارتقا سلامت همه جانبه، گسترش حقوق شهروندی، ارتقا فعالیتهای فرهنگی و توسعه مشارکتها از آن جمله هستند. سیاستهای 16 گانه مقام معظم رهبری در حوزه خانواده از دیگر برنامه‌های مورد توجه و در حال اجرا است.
وی افزود: در چارچوب طرح مهار آسیبهای اجتماعی در خراسان رضوی پارسال 100 طرح با هزینه 50 میلیارد ریال اجرا شد. امسال نیز با توجه به اینکه دو هزار میلیارد ریال به این موضوع اختصاص یافته باید تلاش شود با طرحهای موثر و مفید سهم استان اخذ شود.
حسینی ادامه داد: باید بررسی کرد طرحهای اجرایی چقدر موثر بوده و مورد پایش قرار گیرند. همچنین می بایست اندیشه های صاحبنظران اخذ شده و به مرحله اجرا درآیند و بعد از اجرا مورد ارزیابی قرار گیرند. همچنین در خصوص شهرستانهایی که در اجرای طرحها ناموفق بوده اند باید تجدید مهندسی فرآیند صورت گیرد تا به سمت اثرگذاری بیشتر حرکت کنیم.
وی در ادامه گفت: امسال سند ارتقا زنان و خانواده تدوین می شود. دولت می‌خواهد 30 درصد مشاغل کلیدی و مدیریتی را با رویکرد شایسته سالاری به زنان واگذار کند. در خراسان رضوی نیز برای امسال واگذاری شش درصد مدیریتهای کلیدی به بانوان هدفگذاری شده است. با تشکیل پایگاه تخصصی و اطلاعاتی زنان به دنبال تحقق این امر هستیم. امسال همچنین طرح ازدواج آسان موفق و پایدار را به اجرا ‌گذاشته از همه ظرفیتها برای تحقق آن استفاده می شود.
معاون استاندار خراسان رضوی افزود: دولت برای 25 هزار روستا به منظور ایجاد اشتغال پایدار 13 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است. از این تعداد هزار و 700 روستا در خراسان رضوی قرار دارند. از همه این ظرفیتها نیز برای ایجاد اشتغال پایدار استفاده می شود.

* روند طلاق رو به کاهش است
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: روند طلاق در این استان از سال 1393 تاکنون سیر نزولی دارد و از 18 هزار و 603 مورد در آن سال به 16 هزار و 580 طلاق در سال 1396 کاهش یافته است.
حمیدرضا پوریوسف افزود: پارسال 68،36 درصد طلاقها توافقی، 24،18 درصد به درخواست زوج و 7،46 درصد به درخواست زوجه بوده اند. همچنین سازش در طلاقهایی که به درخواست زوج بوده 20،22 درصد، در موارد مربوط به درخواست زوجه 13،25 درصد و در درخواستهای توافقی 15،42 درصد بوده است.
وی ادامه داد: 'طرح مداخله در امر طلاق' که از خرداد 1395 اجرایی شده هم اکنون در 21 شهرستان که 95 درصد جمعیت استان خراسان رضوی را دارند در حال اجرا است.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: پارسال 21 هزار و 139 نفر در 'سامانه تصمیم' مربوط به مشاوره قبل از طلاق ثبت نام کردند. 13 هزار و 270 نفر مراحل مشاوره را طبق پروتکل انجام داده و از این تعداد دو هزار و 102 مورد اعلام سازش شد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت: طبق آمار 10 ماهه پارسال میانگین سن ازدواج در این استان برای زوج 28 سال و برای زوجه 22،6 سال، سن طلاق برای زوج 36 سال و زوجه 32 سال بوده است. پارسال بانکها به 103 هزار و 571 مورد در این استان تسهیلات ازدواج پرداخت کردند.
فرشته سلجوقی افزود: همچنین پارسال میانگین طول مدت ازدواج در زمان ثبت طلاق به هشت سال رسید. سال 95 این میانگین کمتر از هفت سال بود.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.