سلیمان پاک سرشت روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات مراکز فنی و حرفه ای غرب خراسان رضوی در سبزوار افزود: بطور میانگین سالانه یک میلیون و 500 هزار نفر در مراکز فنی و حرفه ای کشور آموزش می بینند که نیمی از آنها در آموزشگاههای آزاد هستند.
وی با اشاره به آموزش گروههای هدف اظهار کرد: دانشجویان به سبب نزدیک بودن به اشتغال از مهمترین گروه های هدف هستند که کسب مهارت، شرایط اشتغال را برای آنها فراهم می کند.
وی گفت: مهارت آموزی یکی از اولویت های سازمان فنی و حرفه کشور است زیرا توجه به مهارت آموزی در رفع بیکاری و فقر بسیار موثر است.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای افزود: رویکرد این سازمان در تخصیص اعتبار و تجهیزات برای مراکز خود، فرا منطقه ای و بر مبنای توزیع عادلانه منابع و اثر بخشی آن است.
وی اظهار کرد: شهر سبزوار با بیش از 30 هزار دانشجو، شهر دانشگاهی محسوب می شود که دانشجویان آن می توانند در استانداردهای مرتبط با رشته تحصیلی، واحدهای کارگاهی و درسی را در مراکز فنی و حرفه ای فرا گیرند.
وی یکی از مشکلات مراکز فنی و حرفه ای را کمبود منابع مالی دانست و گفت: باید کمک خیران را به سوی سرمایه گذاری در آموزش های مهارت و تجهیز و احداث کارگاهها سوق داد تا با سرمایه گذاری بلند مدت در این حوزه، مشکل بیکاری رفع شود.
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: این منطقه از قطب های دارویی کشور است که با توجه به کاهش منابع آب و خشکسالی ها، توجه به کشت گیاهان دارویی ضروری است.
حسین مقصودی افزود: شهرستان سبزوار همچنین در منبت کاری چوب، کشت گلخانه ای و کارگاههای خیاطی و پوشاک ظرفیت های خوبی دارد که نیاز به آموزش مهارتی و ویژه در این رشته ها می باشد.
وی با اشاره به وجود 13 رشته قنات در شهر سبزوار اظهار کرد: با آب این قنوات می توان یک واحد گلخانه ای بزرگ برای آموزش و درآمد زایی ایجاد کرد.
وی گفت: شهرستان جوین از قطب های صنعت و تولید منطقه است که مرکز فنی و حرفه ای آن نیاز به توسعه دارد.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای سبزوار هم گفت: پارسال 546 هزار و 565 نفر ساعت آموزش در آموزشگاه های فنی و حرفه ای شهرستان های سبزوار، خوشاب و داورزن به کارآموزان و هنرجویان ارائه شد.
حمیدرضا موسوی افزود: همچنین سه هزار و 848 نفر دوره در مراکز ثابت، شعب شهری، صنایع، سکونتگاههای غیر رسمی، زندان، پادگان، دانشگاه و روستاها از این آموزش ها بهره مند شدند.
وی اظهار کرد: آموزش های مزبور در رشته‌ های طراحی و دوخت، صنایع غذایی کشاورزی، امور دام و آبزیان، مدیریت خانواده، فناوری اطلاعات، امور مالی و بازرگانی، برق، اتومکانیک، مکانیک، تعمیر تلفن همراه، بافندگی و توربافی به متقاضیان ارائه ‌شد.
وی گفت: با توجه به اهداف تعیین شده اسناد بالا دستی و اقتصاد مقاومتی 16 درصد از آموزشهای ارائه شده، به اقشار آسیب پذیر و آسیب دیدگان اجتماعی اختصاص یافت.
موسوی با بیان اینکه 15 درصد آموزشهای ارائه شده ویژه روستائیان بود، افزود: با توجه به جمعیت بیشتر در مناطق روستایی شهرستان سبزوار، امسال تلاش می شود تشکیل کلاسهای آموزش در روستاها به 30 درصد افزایش یابد.
وی اظهار کرد: مرکز آموزش فنی و حرفه ای سبزوار با 13 رشته و 26 حرفه آموزشی، خوابگاه شبانه روزی و سالن غذاخوری آموزش های لازم را به متقاضیان ارائه می دهد و افراد‌ آموزش دیده می توانند در صنایعی مانند کابل خودرو، کارخانه جمکو، صنایع پتروشیمی، کارخانه سیمان و صنوف مختلف جذب بازار کار شوند.
وی گفت: شهرستان سبزوار علاوه بر مراکز ثابت حدود 46 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای دارد که در رشته های مختلف از علاقه مندان ثبت نام نموده و مهارت های لازم را ارائه می دهد.
سبزوار در 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
8145/7495 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.