محمد نبوی فرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عشایر درون کوچ استان از مناطق قشلاقی استان شامل پساکوه کلات، سرخس، میامی، سبزوار، بردسکن و خواف به سمت ییلاقات استان در کوه های هزارمسجد، کلیدر، عمارت و حوزه‌هایی از همان شهرستان ها نقل مکان می‌کنند.
وی ادامه داد: عشایر برون کوچ استان نیز از مراتع قشلاقی مراوه تپه در استان گلستان حرکت کرده و با عبور از شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد، شیروان و فاروج در استان خراسان شمالی، در ییلاقات استان خراسان رضوی از جمله کوههای هزارمسجد، شاه جهان و کلیدر از ارتفاعات شهرستان قوچان، چناران و نیشابور استقرار می یابند.
مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: به منظور رفاه حال عشایر در طول مسیر کوچ تامین آب شرب انسانی و دامی آنها با تانکرهای آبرسان و توزیع ارزاق عمومی، گاز مایع، علوفه و دیگر مایحتاج ضروری مورد نیاز خانوارهای عشایر توسط این اداره کل و شبکه تعاونی‌های عشایری صورت می‌گیرد.
نبوی فرد افزود: سال گذشته با توجه به کمبود بارندگی ها و فقر مراتع و نیاز ضروری مناطق عشایری به آب و علوفه، حدود 80 میلیون لیتر آب توسط ناوگان آبرسانی سیار اداره کل امور عشایر خراسان رضوی در مناطقی که امکان برخورداری از آب شرب برای انسان و دام نبود، توزیع شد.
مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی گفت: همچنین 53 هزار تن انواع علوفه مورد نیاز دام عشایر و سه هزار تن آرد مصرفی خانوار‌های عشایری استان توسط شبکه‌ تعاونی های عشایری زیر پوشش تهیه و در اختیار عشایر گذاشته شد.
نبوی فرد افزود: در راستای ارتقای بهره وری و افزایش تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان، پارسال طرح پرواربندی دام سبک با مشارکت عشایر و با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی به میزان 300 میلیارد ریال اجرا شد.
وی ادامه داد: در نتیجه اجرای طرح پرواربندی، عملکرد تولید گوشت بهبود یافت و ترویج تعلیف علمی دام و اعمال مدیریت و اصلاح تغذیه دام منجر به تولید اقتصادی گوشت به میزان چهار هزار و 170 تن شد.
عشایر استان خراسان رضوی بیش از 10 درصد دام سبک استان را در اختیار دارند و سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار و 500 تن مواد لبنی، هزار و 100 تن الیاف دامی شامل پشم، کرک و مو و 41 هزار و 800 متر مربع دست بافته شامل گلیم، جاجیم، قالیچه و تابلوفرش تولید و به بازار عرضه می کنند.
1922/7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.