به گزارش ایرنا سلیمان پاک سرشت، پنجشنبه در آیین افتتاح مراکز توسعه شایستگی های حرفه ای دانشجویان دانشگاه آزاد در مشهد افزود: در این راستا امسال تفاهمنامه ای بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان فنی و حرفه ای منعقد شده است.
وی ادامه داد: باید برای کاهش نرخ بیکاری، واحدهای مهارتی در آموزش عالی ارائه شود و آموزش های تئوری و دانشگاهی با آموزشهای مهارتی و مطابق با بازار کار همراه باشد.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت: هم اکنون بیش از 40 درصد افرادی که در مراکز آموزش فنی و حرفه ای آموزش می بینند دارای مدارک دانشگاهی هستند و مهارتی سازی آموزش عالی باید انجام و البته این رویکرد باید از آموزش و پرورش آغاز شود.
پاک سرشت افزود: متاسفانه سالهای زیادی از عمر دانشجویان صرف فراگیری دانشهایی می شود که در بازار کار جایی ندارد اما با فراگرفتن مهارتهای عملی مرتبط با فضای کار و نیازهای این بازار از هدررفت عمر جوانان جلوگیری می شود.
وی ادامه داد: راه اندازی مراکز توسعه شایستگی های حرفه ای دانشگاهها، اقدام مهمی در این مسیر است و در این مراکز زبان صلاحیت علمی و زبان شایستگی های شغلی به هم نزدیک می شود.
رئیس سازمان فنی و حرفه ای گفت: توسعه بی رویه مراکز آموزش عالی راهبردی اشتباه بود در حالی که باید ابتدا مراکز آموزش فنی و حرفه ای توسعه می یافت تا درگیر مشکل بیکاری برای دانش آموختگان نباشیم.

* مدرک دانشگاهی کفاف بازار کار را نمی کند
نماینده مشهد و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: مدرک دانشگاهی به تنهایی کفاف بازار کار را نمی دهد و مجلس در دهه اخیر بحث های زیادی در خصوص مهارت آموزی نیروهای دانشگاهی داشته و تلاش شده زمینه گسترش نظام مهارتی را فراهم سازد.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی بیان کرد: هم اکنون در بازار کار مهارت جای مدرک دانشگاهی را گرفته است و باید این فرصت فراهم شود تا دانشگاهیان در کنار دروس تئوری، مهارت آموزی نیز داشته باشند.
وی ادامه داد: داشتن مدرک دانشگاهی به منزله داشتن مهارت علمی است و آموزش عالی مهارتی برای بازار کار برای دانش آموختگان ارائه نمی دهد.
نماینده مشهد در مجلس افزود: در کنار مراکز آموزش عالی باید نیازهای حوزه بازار کار نیز در کالج ها و مراکز مهارتی به دانشجویان ارائه شود و دانشگاه ها محصول محور بوده و مطابق بازار کار نیروهای ماهر تربیت کنند.
در این آیین که در دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد به طور همزمان مراکز توسعه شایستگی های حرفه ای دانشجویان در دانشگاههای آزاد مشهد، صنعتی سجاد مشهد و قوچان افتتاح شد.
در خراسان رضوی 16 واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی با 70 هزار دانشجو و هزار و 600 استاد وجود دارد و 35 درصد از دانشجویان این دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند. این دانشگاه تاکنون 200 هزار نفر را در استان دانش آموخته کرده است.
1922/7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.