گلکاران می گویند، گل جزو کالاهای زینتی است و در سبد اقشار متوسط به پایین جامعه چندان جایی ندارد لذا نداشتن فروش خوب، تاثیر مستقیمی بر اقتصاد صنعت گل و گیاه این استان دارد.
به گفته آنان صنعت گل مانند دیگر صنایع خرد خراسان رضوی، نیازمند اقدامات حمایتگرانه مسئولان و متولیان این بخش است که تولیدکنندگان و عرضه کنندگان گل را از آموزش گرفته تا بازار یاری دهند.
تولیدکنندگان، مسئولان و عرضه کنندگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، دیدگاه های متفاوتی نسبت به صنعت نوپای گل و گیاه در خراسان رضوی دارند و هر یک از دیدگاه خود مشکلات این بخش را تبیین می کنند.

*عدم تناسب بین توان و میزان تولید گل و گیاه در استان
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: 279 هکتار گلخانه شامل محصولات مختلف در استان با 2 هزار بهره بردار مستقیم وجود دارد و این گلخانه ها زمینه اشتغال بیش از 10 هزار نفر را فراهم کرده اند.
سیدهاشم نقیبی اظهار کرد: از مجموع گلخانه های خراسان رضوی، 17.2 هکتار به گلهای شاخه بریده، 5.7 هکتار به گیاهان آپارتمانی و 20 هکتار به گلهای فصلی و نشایی اختصاص دارد.
وی بیان کرد: سالانه به طور متوسط در خراسان رضوی 15 میلیون و 600 هزار شاخه گل بریده در گلخانه ها و 76 هزار و 500 شاخه گل بریده در فضای باز تولید می شود.
وی اظهار کرد: میزان تولید گلهای آپارتمانی و گلدانی در خراسان رضوی سالانه 2 میلیون و 300 هزار گلدان و میزان تولید گلهای فصلی و نشایی 31 میلیون و 500 هزار بوته است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان گل و گیاه گفت: تولید استان در بخش گلخانه ای بیشتر از متوسط کشوری بوده اما با این حال ظرفیت و توان خراسان رضوی برای تولید گلخانه ای بویژه در بخش گل و گیاه بیشتر از حد فعلی است.
نقیبی تاکید کرد: بعضی گلکاران با مدیریت بهره وری در گلخانه ها آشنا نیستند و از ظرفیت گلخانه ها نمی توانند به خوبی بهره بگیرند لذا باید در حدی دوره های آموزشی، فنی و کاربردی برای گلخانه داران برگزار شود تا آنان بتوانند به ظرفیت واقعی استفاده از گلخانه دست یابند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: جهاد کشاورزی، مرکز آموزش کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان به صورت جداگانه یک سری دوره های آموزشی و کارگاه های آموزش فنی برای بهره برداران و کارشناسان مسئول فنی گلخانه ها و برنامه هایی برای ارتقای دانش فنی بهره برداران برگزار کرده اند.

*بوروکراسی اداری مانع تولید سودمند
رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان گل، گیاه، بذر و نهال خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: 250 تولید کننده گل، گیاه، بذر و نهال در استان فعال هستند که تولیدکنندگان در بخشهایی مانند نهال و گل شاخه بریده تولیدات بیشتر و مرغوب تری دارند.
مهرشاد مدی اظهار کرد: تولیدکنندگان گل و گیاه استان بویژه مشهد از دانش کافی برای تولید برخوردار هستند و کم انصافی است که بگوییم اطلاعات آنان در مورد پرورش و نگهداری گل و گیاه کم است زیرا در این مسیر موسسات و مراکز آموزشی به کمک آنان آمده اند.
وی بیان کرد: مشکل عمده تولیدکنندگان گل و گیاه در خراسان رضوی عدم برخورداری از توان مالی و امنیت اقتصادی کافی است که رفع این مشکل در گرو برنامه ریزی های مدیریتی در سطح کلان کشور است.
وی اظهار کرد: منشاء بیشتر مشکلات گلکاران و فروشندگان گل و گیاه، بذر و نهال خراسان رضوی، نبود برنامه ریزی مناسب و موانعی است که برخی مدیران و دست اندرکاران برای صنعتگران ایجاد می کنند.
وی افزود: نخستین نمایشگاه دائمی گل و گیاه شرق کشور از سه سال قبل در مشهد راه اندازی شده و تحسین مسئولان و صنعتگران را برانگیخته اما هنوز این نمایشگاه گرفتار بوروکراسی اداری و برخی مسائل پیش پا افتاده است.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی گفت: وقتی پروژه ای مورد تایید مسئولان قرار گرفته و مجوز اجرای آن را صادر می کنند، دیگر گرفتار کردن آن پروژه در بوروکراسی اداری بی معنی است.
وی افزود: متاسفانه اصول پایدار و یکنواختی برای مدیریت پروژه هایی مانند نمایشگاه دائمی گل و گیاه وجود ندارد تا مدیران پایبند آن باشند لذا به محض تغییر یک مدیر، مدیر جدید سلیقه ای عمل کرده و باعث ایجاد گره در کار تولیدکنندگان می شود.
وی بیان کرد: نمایشگاه دائمی گل و گیاه شرق کشور بدون کمک گرفتن از دولت و با سرمایه گذاران بخش خصوصی و همت و تلاش و همراهی برخی مدیران آغاز به کار کرد و باعث امیدواری تولیدکنندگان بسیاری شد اما درگیر شدن با مشکلاتی که راه حل ساده ای دارد، فقط رونق این صنعت را دچار مشکل می کند.
مدی با اشاره به وضعیت صادرات گل از خراسان رضوی گفت: در 2 سال اخیر به سبب بروز مشکلاتی در ترخیص کالا در گمرک، صادرات گل از این استان کاهش یافته است.
وی افزود: نظارت ها و برخی ناهماهنگی های نهادهای مربوط در مرز باعث می شود که محموله گل یک یا 2روز در گمرک معطل بماند و چون گل به سرعت خراب می شود دیگر صادرکننده رغبتی به صادرات ندارد.

*رونق گل به وضعیت اقتصادی مردم وابسته است
رئیس اتحادیه گل فروشان، فروشندگان سموم و دفع آفات نباتی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تولید و مصرف گل در مشهد در بهار امسال 40 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.
محمود علیان افزود: گل جزو اقلام ضروری خانوار نیست و تقریبا هزینه تمام شده تولید گل در ایران بیشتر از خارج کشور است لذا تولید و فروش گل چندان صرفه اقتصادی ندارد.
وی بیان کرد: تولید گل و گیاه در مشهد از نظر علمی و مکانیزاسیون دچار ضعف است و باید دانش آموختگان بخش کشاورزی وارد این رسته تولیدی شده و این صنعت را به لحاظ علمی و تجهیزاتی رونق دهند.
وی اظهار کرد: در وهله نخست رونق صنعت گل به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم وابسته است، دوم اینکه باید سازمان های دولتی از این بخش حمایت کرده و سطح علمی رسته تولیدی گل و گیاه را ارتقا دهند.
رئیس اتحادیه گل فروشان مشهد با اشاره به فعالیت 400 گل فروشی دارای مجوز در این شهر گفت: عمده مشهدی ها گل رز می خرند لذا تنوع گلهایی که در مشهد تولید و عرضه می شود، محدود است زیرا خریدار زیادی ندارد و این مساله نوآوری را از گلکاران و فروشندگان می گیرد.
وی افزود: در شرایط اقتصادی فعلی افزایش سطح تولید گل برای صنعتگران سودی ندارد زیرا خانواده هایی که وضع اقتصادی خوبی ندارند، گل در سبد خرید آنان از جایگاه ثابتی برخوردار نیست.

*شهرداری خریدار عمده گلهای تولیدی
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در بهار امسال برای تزیین و گل آرایی شهر، همه تولیدات باکیفیت گلکاران مشهدی خریداری شد.
احمدرضا سلامی افزود: بهار امسال 13 میلیون بوته گل نیز برای استقبال از بهار در سطح شهر و میادین بر اساس طرح و نقشه مشخص استفاده شد که عمده آنها از گلکاران این شهر تامین شد و فقط برخی گلها مانند شب بو یا پامچال که در مشهد تولید نمی شد یا تولیدات کفاف نیاز شهرداری را نمی داد، از دیگر استانها تامین شد.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری مشهد یکی از عمده ترین خریداران گلهای تولیدی این شهر است.
مدی افزود: مشهدی ها سه نوع گل شامل گلهای ویژه فضای سبز، گلهای تابستانه و گلهای پاییزه تولید می کنند اما گاه شهرداری در ایام عید برای گل آرایی شهر از گلهایی استفاده می کند که تولید آن یا مناسب با شرایط اقلیمی مشهد نیست و یا تولید آن برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.
وی اظهار کرد: با این حال استقبال مردم و شهرداری از گلهای بهار مطلوب بود و فروش گلهای بهاره تولید کنندگان گل و گیاه استان خراسان رضوی در بهار امسال رشد خوبی داشت.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.