استانداری خراسان رضوی روز سه شنبه به نقل از علیرضا رشیدیان در دیدار با 'لارنس نوردورم' در مشهد گزارش داد: خراسان رضوی ظرفیتهای بسیار خوبی برای همکاری در حوزه های مختلف صنعتی، معدنی و انرژی به ویژه انرژیهای خورشیدی و بادی دارد.
وی حجم کنونی مبادلات خراسان رضوی را با نروژ در حدود100هزار دلار اعلام و بیان کرد: در کنار ظرفیتهای ارزشمند بادی و خورشیدی خراسان رضوی با ذخایر گازی مناسبی که در اختیار دارد می تواند در این بخشها جذب سرمایه گذاری کند.
استاندار خراسان رضوی افزود: قرار داشتن این استان در شاهراه شمال - جنوب و شرق به غرب نیز ظرفیتی مهم است که موجب شده مرزهای استان از جمله دوغارون، سرخس و لطف آباد بیشترین حجم ترانزیت عبوری ایران را داشته باشند.
وی همچنین یکی از سیاستهای دولت تدبیر و امید را در خراسان رضوی توسعه خطوط ریلی و ترانزیتی برای تقویت نقش اقتصادی این استان ذکر و بیان کرد: هم اکنون برقی کردن مسیر ریلی مشهد - تهران در دست اجرا و راه آهن مشهد - چابهار و مشهد - گرگان در حال اجرایی شدن است. خراسان رضوی از طریق مسیر ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه متصل می باشد.
وی ادامه داد: اتصال به افغانستان هم از طریق مسیر خواف تا منطقه غوریان آن کشور محقق شده و تلاش بر آن است این مسیر ریلی تا هرات ادامه یابد.
استاندار خراسان رضوی گفت: امیدواریم ظرفیت سازی از طریق سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط به ویژه از طریق تعامل بخش خصوصی انجام شود و در حوزه روانسازی تعاملات در بخشهای مختلف اقتصادی اقدامات دوجانبه صورت گیرد.
وی افزود: خراسان رضوی دارای ظرفیت بالایی در حوزه سرمایه گذاری است که به ویژه در حوزه مناطق آزاد تجاری و مرزی می تواند به صورت مشترک با نگاه به بازارهای کشورهای هدف منطقه انجام شود.
رشیدیان برگزاری نمایشگاههای اقتصادی، فرهنگی و گردشگری دوجانبه را از دیگر زمینه ها در توسعه مناسبات و معرفی توانمندیهای دو طرف ذکر و بیان کرد: خراسان رضوی در این خصوص آمادگی دارد نمایشگاه توانمندیهای نروژ را در مشهد برگزار کند.
سفیر نروژ در جمهوری اسلامی ایران امروز 21 فروردین به منظور سفری دو روزه وارد مشهد شد. وی طی این سفر علاوه بر دیدار با
استاندار خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی، شهردار مشهد و رئیس و اعضای اتاق بازرگانی خراسان رضوی از جاذبه های تاریخی مشهد دیدن خواهد کرد.
پادشاهی نروژ با مساحت 385 هزار کیلومتر و افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت یکی از سه کشور شبه جزیره اسکاندیناوی واقع در شمال شرق اروپا است. نروژ با برخورداری ازچهارمین درآمد سرانه در جهان دارای ذخایر نفت، گاز طبیعی، مواد معدنی، آبزیان و جنگل است. گرچه یک‌ چهارم تولید ناخالص داخلی نروژ با تولید روزانه سه میلیون بشکه نفت از صنعت نفت حاصل می شود اما آن کشور این درآمد را صرف هزینه‌ های جاری نمی ‌کند بلکه آن را در قالب صندوقی مستقل به عنوان سرمایه ملی پس انداز می کند.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.