سید کمال الدین حسینی سه شنبه در آیین افتتاحیه مجمع سلامت شهرستان رشتخوار با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن سند سلامت اجتماعی کشور اظهار کرد: سند توسعه سلامت اجتماعی استان تهیه و امسال با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی اجرایی می شود.
وی با اشاره به اینکه تغییر الگوهای رفتاری امروزه به عنوان یک مولفه مهم در امر سلامت محسوب می شود تصریح کرد: مشارکت سازماندهی شده همه افراد در بخش سلامت یکی از اهداف اجتماعی شدن نظام سلامت است چراکه سلامت فقط وابسته به موضوعات ژنتیکی، سن و جنس نیست و باید نقش خانواده و روابط اجتماعی و تعامل نهادهای مرتبط با سلامت به جد دیده شود.
حسینی با بیان اینکه تغییر رویکرد نسبت به سلامت در همه ابعاد علاوه بر جسمی و درمانی و تبدیل آن به گفتمان غالب دارای هژمونی هدف اجتماعی شدن سلامت است، خاطر نشان کرد: سبک زندگی سالم با ورزش، عدم مصرف دخانیات، تغذیه سالم و رعایت استاندارد مصرف نمک و چربی به دست می آید و باید از طریق راهکارهای قانونی مشارکت در حوزه سلامت را بر عهده مردم گذاشت.
وی با بیان اینکه 12 درصد مردان و 16 درصد زنان به افسردگی مبتلا هستند، تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی که امروز با آن‌ها رو به‌ رو هستیم یکی از دلایلش افسردگی است و لازم است که به سلامت اجتماعی نیز در این خصوص توجه شود.
وی با اشاره به لزوم توجه به سلامت اجتماعی از سوی نهادهای فرهنگی، اذعان کرد: بسیاری از افراد جامعه به رفتارهای خود که رفتارهای پرخطری هم هست، توجهی ندارند و یکی از مشکلاتی که امروز داریم پایین بودن سواد سلامت و سرمایه فرهنگی یعنی ذخیره دانایی افراد جامعه است.
وی گفت : همه نهادها و دستگاه‌ها در حوزه سلامت وظیفه و مسئولیت دارند، 25 درصد وظایف بر عهده وزارت بهداشت است و مابقی بر عهده دستگاه‌ها و نهادهای دیگر و مردم است.
دکتر حسینی 10 عامل اول خطر در سلامت مردم ایران را شامل رژیم غذایی، فشار خون، توده بدنی بالا، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر دانست و گفت: اگر رویکرد سلامت را در همه سیاست‌ها اعمال کنیم، آن ‌وقت است که در حوزه سلامت موفق عمل کرده‌ایم؛ نظام سلامت باید با رویکرد اجتماعی شدن دنبال شود، باید کارهای بین‌بخشی انجام شود تا بتوان برای سلامتی مردم کاری کرد.
وی تصریح کرد: هم اکنون سطح سواد سلامت مردم در کشور از جایگاه شایسته ای برخوردار نیست و یکی از برنامه های مجامع سلامت در شهرستان ها باید افزایش سواد سلامتی باشد.
فرماندار شهرستان رشتخوارهم در نخستین مجمع سلامت شهرستان رشتخوار گفت: سرمایه اجتماعی و تفکر خیراندیش آنان که در حوزه سلامت ما را یاری کردند مورد احترام است و ما هم نیاز به مشارکت و همکاری همه خیرین عزیز در حوزه بهداشت و سلامت داریم.
خالقداد عرب با اشاره به سفر وزیر بهداشت به شهرستان رشتخوار در سال گذشته اظهارکرد: خوشبختانه در دومین سفر وزیر محترم بهداشت به شهرستان ، بیمارستان حضرت زهرا (س) رشتخوار تجهیز و ساخت 14 پروژه مرکز خدمات درمانی در روستاهای سطح شهرستان رشتخوار کلید خورد.
شهرستان رشتخوار 37خانه بهداشت ،30 پایگاه بهداشتی ،7 مرکز جامع سلامت و یک بیمارستان دارد که 65 هزار نفر را تحت پوشش دارد.
/ 7493/ 1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.