به گزارش ایرنا عباس علایی، شنبه شب در نشست خبری افزود: نبود طرح جامع تفصیلی در سالهای گذشته موجب شده که 13 نقطه این شهر از نظر توسعه و عمران در وضعیت بحرانی قرار گیرند و شهروندان با تنگناهای بسیاری دست به گریبان شوند.
وی ادامه داد: مدت زمان اجرای طرح جامع تفصیلی گناباد 10 ساله است و حدود 12 سال از تدوین آن می گذرد و هم اکنون هیچ چشم انداز روشن و مدونی برای توسعه و عمران این شهر وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه طرح جامع توسعه و عمران شهرستان گناباد بر مبنای گردشگری تدوین می شود، گفت: طرح تفصیلی در داخل همین طرح دیده می شود ولی به دلیل کمبود اعتبار اجرای این طرح با کندی مواجه شده است.
علایی اعتبار مورد نیاز برای تدوین طرح جامع گردشگری گناباد را هفت میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: در مرحله نخست یک میلیارد ریال این اعتبار با همراهی مسئولان مربوط در آینده نزدیک تامین می شود.
وی ادامه داد: به دلیل نبود کمربندی به عنوان یکی از مشکلات مهم مردم گناباد، وسائل نقلیه سنگین مجبور به تردد از داخل این شهر هستند که این وضعیت مخاطرات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.
شهردار گناباد تصریح کرد: ساخت کمربندی شهر با آزادسازی برخی املاک طول مسیر، از هفته آینده آغاز می شود.
علایی افزود: متاسفانه هیچ برنامه جامع و مشخصی برای توسعه گردشگری قنات جهانی قصبه و استفاده از این ظرفیت برای رونق اقتصادی گناباد وجود ندارد.
وی ادامه داد: با پیگیری های شهرداری قرار است با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی 300 میلیارد ریال در آینده نزدیک برای توسعه گردشگری قنات جهانی قصبه سرمایه گذاری شود و در قالب طرح جامعی از این ظرفیت برای رونق اقتصادی منطقه استفاده شود.
وی با بیان اینکه آسفالت 95 درصد معابر شهری گناباد دارای اشکال است و شهرداری 30 میلیارد ریال بابت اجرای تعهدات خود برای آسفالت به ساکنان نقاط مختلف این شهر بدهکار است.
شهردار گناباد تصریح کرد: هفت میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی کارخانه آسفالت گناباد مورد نیاز است و پیگیری هایی برای تامین سه هزار تن قیر از طریق وزارت کشور و راه و شهرسازی انجام شده است که با تامین آن این معضل کاهش می یابد.
طرح تفصیلی شهر گناباد سال 1385 در قالب یک طرح بالادستی شهری به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید. به طور میانگین روندی 10 ساله برای تحقق این قبیل طرحها از نظر فنی‌،‌ علمی، ‌اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شده اما اجرای طرح تفصیلی گناباد با گذشت حدود 12 سال از آغاز تدوین همچنان درگیر مشکلات و نیازمند تعامل و هم افزایی بیشتر مسئولان و دست اندرکاران ذیربط است.
پس از ثبت جهانی قنات قصبه، طرح جامع گردشگری گناباد به عنوان سومین شهر کشور امسال به تصویب کارگروه میراث فرهنگی کشور رسید و بازبینی طرح تفصیلی زیرمجموعه این طرح گردشگری قرار گرفت. بر این اساس توسعه و عمران شهری گناباد با رویکرد توسعه گردشگری اجرا می شود. با وجود تصویب طرح جامع گردشگری اعتبار اجرای آن هنوز تخصیص نیافته و طرح جامع تفصیلی این شهر در کش و قوس همین موضوع معطل مانده است.
شهر گناباد واقع در 287 کیلومتری جنوب مشهد با گستره 20 کیلومترمربع افزون بر 40 هزار نفر از جمعیت 88 هزار نفری این شهرستان را در خود جای داده است.
2095/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.