در پیوند با موضوع جشن روز سیزده فروردین در نزد مردم تربت حیدریه، محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه و تاریخ محلی این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: در باور مردم تربت حیدریه سیزدهم فروردین روز تحکیم وحدت و برابری است که طبق رسمی کهن و به صورت گروهی به دامن طبیعت پناه برده و به تفریح و نشاط می پردازند.
آرزو علومی بایگی با بیان اینکه پخت ناهار با کمک هیزم انجام می شود، افزود: کباب، آش آماچ ، آش لخشک، آش بلغست،
کوکو با سبزی بیابانی از جمله غذاهای رایج در این منطقه است.
وی گفت: برای پخت غذاهای سنتی بانوان به جمع کردن سبزی های بیابانی مانند دویاز، نیم کلاغ، بَلغَست، گندمک سیاه، گندمک سفید، بو مادران و گِزرگُزوی، روی می آورند.
علومی افزود: همچنین باقی مانده تنقلات و میوه های نوروز را در این روز می خورند و به شادی و پایکوبی می پردازنند و غالب بازی ها نیز محلی و شامل سبزه بلغست، گوی بازی، دُنَّه بازی با شوجولک، شاه بازی، جوزگَل چوب بازی، یک قل دو قل، هفت سنگ، بادبازی، پرش از ارتفاع است که البته امروزه برخی از بازی های جای خود را با فوتبال، والیبال و وسطی داده اند.
مدرس دانشگاه پیام نور تربت حیدریه در ادامه گفت: بعد از خوردن ناهار کم کم مردم سبزه های سفره هفت سین خود را که همراهشان آورده اند طبق سنت به طرف نهرها می برند و در آب روان می اندازند.
علومی با بیان اینکه مردم این خطه معتقدند با این اقدام آب روان ناپاکی و پلشتی را از زندگی شان شسته و با خود خواهد برد، افزود: طبق یک باور قدیمی تکه نخی از لباس خود را به سبزه ها گره زده یا دو سبزه را به هم گره می زنند، به این امید که گره مشکلات زندگی شان باز شود و این کار را بیشتر دختران مجرد با نیت باز شدن بخت شان، ازدواج و رفتن به خانه شوهر انجام می دهند.
شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.