مجید گلستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسابقات مزبور با حضور 125 ورزشکار از استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در مجموعه ورزشی شهدای مدافع حرم منطقه گلشهر مشهد برگزار شد.
وی اظهار کرد: عباس نیک سرشت، علی بهرامی و امید سلیمانی از مشهد، حسین دامن افشان و سید احمد حسینی از شهرستان فریمان، حسین گروهی از درگز، علی مقصودی از چناران و ابوالفضل عالمی از کلات در قندهای مختلف مقام نخست را به دست آوردند.
وی گفت: مسابقات چوخه قندی در مجموع در 10 قند برگزار می شود که در مسابقات امروز در قند دوم و دهم به دلیل تساوی طرفین کسی برگزیده نشد.
چوخه واژه کردی کرمانجی و به معنی شنل کوتاهی است که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگ بر بدن خود می بندند و از آنجا که این ورزش از قدیم در بین مردم کرد شمال خراسان مرسوم بوده به کشتی با چوخه معروف شده است.
جوایز کشتی با چوخه نیز متفاوت است و به فاتحان میدان چوخه 'قند' اهدا می‌شود بطوریکه نفر اول مسابقه قند اول و نفرات دوم و سوم هم به تناسب قندهای بعدی را دریافت کرده و در کنار قند، هدایایی نظیر شتر، قوچ، قالی، گوسفند، لوازم منزل، وجه نقد و سکه به پهلوانان این مسابقات اهدا می ‌شود.
7507 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.