امید جهانخواه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت میزان حجم صادرات کالا از گمرکات و بازارچه های مرزی خراسان رضوی هزار و 925 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 762 میلیون دلار بود.
وی وزن و ارزش صادرات کالاها در مدت مشابه پارسال را به ترتیب هزار و 963 هزار تن و یک میلیارد و 551 میلیون دلار اعلام و بیان کرد: از کل ارزش صادرات غیرنفتی 11 ماهه امسال 15 هزار و 563 دلار از محل تجارت چمدانی و 75 هزار و 70 دلار از محل بازارچه های مرزی باجگیران و دوغارون حاصل شده است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی اقلام عمده صادراتی را شامل زعفران، کفپوش و سیب تازه به مقصد کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق و امارات متحده عربی اعلام کرد.
وی ادامه داد: ظرف این مدت میزان واردات کالا به خراسان رضوی نیز 311 هزار تن به ارزش 341 میلیون و 800 هزار دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 16 درصد و از نظر ارزش پنج صدم درصد کمتر شده است. میزان واردات کالا به خراسان رضوی پارسال 372 هزار تن به ارزش 341 میلیون و 900 هزار دلار بود.
جهانخواه گفت: اقلام عمده وارداتی به خراسان رضوی در این مدت شامل پنبه، برنج، لوبیا چیتی، اجزا و قطعات تلمبه های مایعات از ترکیه، امارات، ازبکستان و پاکستان بوده است.
وی افزود: با توجه به مقایسه ارقام صادرات و واردات در 11 ماهه امسال تراز بازرگانی خارجی گمرکات خراسان رضوی در این مدت مثبت و معادل یک میلیارد و 420 میلیون دلار است.
ناظر گمرکات خراسان رضوی ادامه داد: همچنین ظرف 11 ماهه امسال 2 میلیون و 529 هزار و 20 مسافر از طریق گمرکات و فرودگاه مشهد رفت و آمد داشته اند. از این تعداد یک میلیون و 252 هزار و 647 نفر مسافر ورودی و یک میلیون و 276 هزار و 373 نفر مسافر خروجی بوده اند.
وی گفت: تعداد مسافران ورودی به خراسان رضوی در این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال 9 درصد افزایش یافته و نیز تعداد مسافران خروجی 12 درصد بیشتر شده است.
خراسان رضوی پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و 2 بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد. کشورهای هدف صادراتی خراسان رضوی به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه هستند. مواد غذایی و زعفران عمده ترین کالاهای صادراتی این استان را تشکیل می دهند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.