به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی، یکشنبه در نشست شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی خراسان رضوی که در محل اداره کل ثبت احوال استان برگزار شد، افزود: در این مدت شاهد افزایش خانواده های تک نفره، کهنسالی و توزیع نامتقارن جمعیت در استان بوده ایم.
وی اظهار کرد: در 11 ماهه امسال بیش از 134 هزار ولادت در خراسان رضوی ثبت شده که 9.7 درصد کل ولادت کشور است و در این مدت ثبت احوال خراسان رضوی در بخش ثبت ولادت، 1.1 درصد از عملکرد مورد انتظار سازمان متبوع خود بیشتر عمل کرده است.
وی با اشاره به اینکه 'فاطمه' و 'امیرعلی' بیشترین محبوبترین نام های برگزیده توسط مردم خراسان رضوی برای نوزادان در 11 ماهه امسال بوده اند، افزود: گاهی در جامعه فضایی ایجاد می شود که رفتارهای ضعیف دینی را به ذهن متبادر می سازد اما انتخاب این اسامی نشان از پایبندی مردم به اعتقادات دینی خود دارد.
معاون استاندار خراسان رضوی گفت: آمار نشان می دهد که نرخ رشد طبیعی جمعیت در استان کاهش داشته است و باید تدابیری اندیشیده شود که تجدید حیات جمعیت در استان دچار مشکل نشود.
وی با بیان اینکه سیاست دولت سهولت در امر ازدواج است، افزود: در 11 ماهه امسال 96 هزار فقره وام ازدواج در استان پرداخت شده اما همچنان آمار ازدواج در استان چندان رضایت بخش نیست.
حسینی ادامه داد: متاسفانه بلوغ جنسی در خراسان رضوی به تعجیل و سن ازدواج به تاخیر افتاده است و این مساله باعث طولانی شدن دوره ریاضت جنسی و افزایش ارتباطات غیرمتعارف جوانان و کاهش استحکام بنیان خانواده شده است.
معاون استاندار خراسان رضوی، کاهش طلاق را جزو برنامه های این استان در طول برنامه ششم توسعه دانست و افزود: میزان آسیبهای اجتماعی در استان تا پایان برنامه ششم باید 25 درصد کاهش یابد و میزان کاهش طلاق، به عنوان بخشی از آسیبهای اجتماعی، باید تا پایان برنامه به 20 درصد برسد.
حسینی اظهار کرد: میزان ثبت طلاق در 11 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 12.8 درصد کاهش داشته و خراسان رضوی به رتبه هشتم کشور در حوزه طلاق رسیده است.
وی با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی مشهد مبنی بر صدور گواهی ولادت در زایشگاه ها گفت: اجرای این مصوبه قابل تسری به کل شهرستان های خراسان رضوی است.
وی اظهار کرد: در سال آینده میز خدمات الکترونیکی در همه دستگاه های اجرایی خراسان رضوی راه اندازی می شود و این مهم ثبت وقایع حیاتی را در همه نقاط استان سرعت می بخشد.
معاون استاندار خراسان رضوی بر نظارت نسبت به تدفین اموات در آرامستان ها تاکید و بیان کرد: معضل کنونی نامعلوم بودن ثبت اموات در آرامستان های بدون متولی در نقاط دورافتاده و حاشیه شهرهاست که باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.
حسینی با اشاره به ایجاد امکان ثبت نام کارت ملی هوشمند برای روزانه 9 هزار و 700 نفر در خراسان رضوی، افزود: تاکنون 52.2 درصد از جمعیت بالای 15 سال واجد شرایط استان کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده اند.
استان خراسان رضوی حدود 6.5 میلیون نفر جمعیت دارد.
5132/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.