به گزارش ایرنا فرزاد غیبی، دوشنبه در همایش استانی گل‌های شاخه بریده اظهار کرد: مرکز رشد و فناوری کشاورزی بر اساس مأموریت، اقدام به برگزاری برنامه‌هایی از این دست کرده و این برنامه اولین نشست تخصصی این مجموعه بوده که با محوریت کسب و کار گل‌های شاخه بریده و با هدف رشد توسعه فضای کسب و ‌کار، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی و شبکه‌سازی این محصول برگزار شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون تولید بدون شناسایی کامل بازار و کسری تولید، موجب انجام ناقص سفارش ها شده، اظهار کرد: بسیاری از گلخانه ‌داران به دلیل عدم حمایت مسئولان مجبور به تعطیلی واحدهای گلخانه‌ای خود شده‌اند و برای احیای این واحدها نیازمند نگاه جدی مسئولان هستیم.
وی با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف کشاورزی به ازای هر هکتار سه شغل و در حرفه گل و گیاه زینتی از هشت تا 13 شغل ایجاد می‌شود، گفت: تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده مشکلات زیادی در حوزه تولید و عرضه محصول دارند و می‌خواهیم که در این همایش حلقه وصلی میان سه گروه مسئولان، بازرگانان و تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده ایجاد کنیم تا یک زنجیره‌ گروهی منسجم در حوزه گل و گیاه ایجاد شود.
غیبی با بیان اینکه مرکز رشد و فناوری کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در حوزه توسعه کسب و کار کشاورزی سهمی ویژه در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری دارد، اضافه کرد: هزینه تمام شده نسبتا بالای تولید گل و گیاه از موانع افزایش صادرات این محصولات است و برای این که بتوانیم جای گل ایرانی را در بازارهای جهانی باز کنیم نیازمندیم که هزینه تولید گل را پایین بیاوریم.
وی بیان کرد: باید به بحث بسته‌بندی محصولات هم رسیدگی شود و در حوزه بازاریابی محصول هم باید به این نکته توجه کنیم که نیاز کشورهای مختلف چه نوعی از انواع گل است تا چرخ تولیدی این محصول هم به همان سمت حرکت کند.
وی با تأکید بر اینکه خراسان رضوی محصولات قابل توجهی در حوزه کشاورزی دارد، گفت: اگر حمایت مسئولان را داشته باشیم می‌توانیم درآمدزایی بالایی را در حوزه صادرات و تجاری‌سازی محصول ایجاد کنیم.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: در سال 96 توسعه 100 هکتاری گل‌های شاخه بریده را در استان داشتیم و توسعه 140 هکتاری سطح تولید گل‌های شاخه بریده برای سال آینده در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.
سیدهاشم نقیبی با اشاره به اینکه کشت و کار پرورش گل‌های زینتی در ایران به عنوان یک رشته اقتصادی سابقه‌ای به قدمت احداث گلخانه‌ها ندارد، اظهار کرد: از زمان‌های گذشته، گلخانه‌داران کار تکثیر و پرورش گیاهان را برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت انجام می‌دادند و ایران یکی از خاستگاه‌ها و زادگاه‌های طبیعی گیاهان زینتی از جمله لاله، سنبل، زنبق و برخی درختچه‌ها و تعداد زیادی از درختان میوه است.
وی گفت: این در حالی است که ما از نظر اقتصادی و صادرات گل و گیاه هنوز موقعیت مناسبی در سطح دنیا نداریم و ایران از لحاظ شرایط مساعد جهت تولید گل و گیاه جزو 15 کشور اول جهان است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در سطح استان یک میلیارد و 498 میلیون گل‌ شاخه بریده تولید داریم، بیان کرد: از مجموع گل‌های تولیدی شاخه بریده استان 10 درصد آن به کشورهای همسایه صادر می‌شود و از نظر تولید و سطح زیر کشت گلخانه‌ای رتبه هشتم را داریم و برای اصلاح گل‌های موجود از محل منابع اشتغال فراگیر و پایدار تسهیلات 4 تا 18 درصدی بدون سقف تعیینی و متناسب با نوع کار متقاضی اعطا می‌شود.
نقیبی با تاکید بر اینکه در سال 96 به میزان 195 میلیارد ریال اعتبار مصوب داشته ایم، افزود: تاکنون 117 میلیارد ریال در قالب 30 فقره تسهیلات برای 17 هکتار گلخانه پرداخت شده است و 33 هکتار گلخانه هم بدون تسهیلات و با سرمایه مردمی و 21.5 هکتار سایبه‌بان نیز در محیط‌های کنترل شده اجرا شده است.
وی افزود: در سطح استان یک هزار و 56 نفر بهره‌بردار گلخانه‌ای داریم و از مجموع گلخانه‌های استان 5 تا 10 مورد به دلیل شرایط فصلی، تغییر کشت و اصلاح گلخانه‌ای با تعطیلی موقت مواجه شده اند و در سطح استان هیچ مورد تعطیلی به دلیل شرایط نامناسب مالی نداشته‌ایم.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در سال آینده به دنبال شناسایی ایده‌های جدید در حوزه گل‌های شاخه بریده و همچنین معرفی راهکارهای جدید برای تولید و عرضه هرچه بهتر این محصول هستیم تا شاهد نظم و ایجاد تعادل در تولید و بازار گل‌های شاخه بریده باشیم.
افزون بر 700 واحد گلخانه شامل گلهای شاخه بریده، آپارتمانی، زینتی، فصلی و نهال در استان خراسان رضوی وجود دارد.
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.