به گزارش ایرنا، علیرضا رشیدیان روز یکشنبه در نشست شورای علمی بنیاد نخبگان خراسان رضوی افزود: پرورش نخبگان، هزینه برای استان محسوب نمی شود بلکه نخبگان در هر حوزه عاملی برای ایجاد ارزش افزوده هستند و سرمایه گذاری برای آنها موجب توسعه استان می شود.
وی با بیان اینکه بنیاد علمی نخبگان فاقد ردیف استانی در بودجه سالانه است، اظهار کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان باید با استفاده از ظرفیت کارگروه های مختلف در این سازمان زمینه تامین هزینه پرورش نخبگان و استفاده از آنان را فراهم کند.
وی گفت: نخبگان فقط مربوط به بخش علمی و فنی نیست بلکه ما در همه حوزه علوم انسانی و محیط زیست نخبگانی داریم که باید از هوش و استعداد آنان در جهت کاهش آسیب ها و بحران های اجتماعی بهره گیریم.
استاندار خراسان رضوی گفت: به جای اینکه شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم باید با استفاده از نخبگان شرکت های اقتصادی موجود را دانش بنیان نماییم.
رشیدیان مساله آینده نگری در برنامه ریزی ها را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: آینده نگری مساله بسیار مهم و یک کار علمی است که ایران سناریونویسی، مطالبه فرآیندها و پیش بینی آنها را دیرتر از سایر کشورها آغاز کرده است.
وی بیان کرد: با توجه به رشد فناوری در آینده نزدیک مشاغل جدیدی خواهیم داشت که حتی عناوین آنها در حال حاضر وجود ندارد لذا باید برای آینده کشور برنامه ریزی مبتنی بر ارزشهای ملی و دینی تنظیم شود و در مورد شرایط اقتصادی و اجتماعی آینده فکر کرد.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: مراکز و موسسات آینده پژوهی کشور در دهه 80 بوجود آمد که برخی از آنها نتوانست آنچنان که باید کارآمد باشد، اما کشور و نظام جمهوری اسلامی به این مساله رسید که باید خود را برای آینده آماده کند زیرا بزرگترین ضعف مدیریت در کشور می تواند غافلگیری باشد.
وی بیان کرد: آینده نگری و تدوین سندی براساس پیش بینی شرایط در آینده و برنامه ریزی برای آن می تواند مانع از غافلگیری مدیران در بحران های اجتماعی و بحران های اقتصادی شود.
استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه جوامع می توانند منفعل یا دغدغه مند باشند، افزود: جامعه ایران قبل از انقلاب اسلامی جامعه ای منفعل بود اما به برکت انقلاب اسلامی، ایران به جامعه ای دغدغه مند و پویا تبدیل شد.
وی اظهار کرد: هیچ کس به دنبال جامعه منفعل نیست اما معتقدیم که باید جامعه مبتنی بر ارزشهای دینی و ملی شکل گیرد و براین اساس سند چشم انداز توسعه 20 ساله کشور با تدبیر رهبری و مسئولان ارشد نظام تدوین شود تا با تغییر دولتها جهت گیری کشور به سمت توسعه منحرف نشود.
استاندار خراسان رضوی گفت: هم اینک براساس سند بالادستی، سند ششم توسعه برای این استان تدوین و راهکارها برای رسیدن به شاخص های توسعه براساس سند بالادستی در بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشخص شده است.
وی افزود: به عنوان مثال در حوزه زیارت، ظرفیت ها، مزیت ها، مشکلات و نقش هر دستگاه اجرایی برای رسیدن به اهداف توسعه استان در زیارت تدوین شده و برای 20 سال آینده نقشه راه استان برای رسیدن به توسعه در زیارت مشخص شده است.
استاندار خراسان رضوی یکی از بزرگترین معضلات آینده نگاری را وارد شدن به جزئیات دانست و گفت: نگاه آینده نگاری، کلان نگری است لذا باید نخبگان و مدیران در کنار هم قرار گیرند تا بتوانند شرایط حال و آینده را براساس اسناد بالادستی و فرآیندهای لازم مشخص کنند.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.