معاون توسعه روابط فرهنگی بین ‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم گفت: این ادیب و ایران شناس لبنانی همچون نویسندگان مسیحی فرهیخته هم ‌نسلش 'سلیمان کتانی، جورج جرداق و جوزف الهاشم' به شدت متأثر از آموزه‌ها و فرهنگ اسلامی است بطوری که کمتر کسی می‌ توانست به مسیحی بودن او پی ببرد.
عباس خامه یار افزود: مرحوم الکک دلبسته فرهنگ اسلامی بود و از خود سروده‌های پرمغزی در مدح و رثای پیامبر خاتم(ص)، امیرمؤمنان(ع)، سالار شهیدان(ع) و نیز در ثنای امام هشتم(ع) به یادگار گذاشته است.
وی ادامه داد: الکک سفرهایش به ایران را حتما با زیارت امام رضا(ع) تکمیل می‌کرد و در این باب می ‌گفت 'من مسیحی هستم اما به دلیل اینکه اسلام بسیار آزادانه با پیروان سایر ادیان برخورد کرده و این مسأله که امام رضا(ع) با بزرگترین مقام مسیحی زمان خود مناظره کرده باعث جذب من نسبت به شخصیت این امام گردید.'
معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: او تنها عضو مسیحی کمیته بین‌المللی جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) بود و سال پیش از درگذشتش به عنوان خادم حرم مطهر امام رضا(ع) میهمان جشنواره در مشهد بود و خادمی حضرت را بزرگترین هدیه زندگی خود عنوان کرده بود.
وی افزود: الکک، امام رضا(ع) را نمادی برای تفاهم اعراب و ایران می دانست و می‌گفت 'برای حفظ سیادت کشورهایمان به این همیاری احتیاج داریم، در غیر این صورت بیگانگان از جدایی این دو سوءاستفاده می‌کنند.'
ویکتورالکک با سه رساله دکترا به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه تسلط داشت و در دانشگاههای آمریکا، کانادا، لبنان، فرانسه و تهران تحصیل کرده بود. وی 20 عنوان کتاب و 100 پژوهش در موضوعات متنوع ادبی، زبان، فلسفه و عرفان منتشر کرده بود. الکک اسفند پارسال در لبنان درگذشت.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.