13 هزار دانشجو در 12 دانشگاه و مرکز آموزش عالی حدود یک چهارم جمعیت شهری گناباد را تشکلی می دهند. همچنین 170 واحد تولیدی در بخشهای مختلف صنعتی و معدنی این شهرستان فعالیت دارند.
با توجه به اهمیت این موضوع میزگردی برای بررسی وضعیت ارتباط صنعت و دانشگاه و تاثیر آن بر توسعه ورونق اقتصادی در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی گناباد برگزار شد.
در این چارچوب محمد سفری مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد، هادی ایزدی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان، دکتر سیدعلی سجادی معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گناباد، دکتر مجتبی محمدپور معاون تحقیقات و فناوری مجتمع آموزش عالی، دکتر ابوالقاسم شفیعی استاد وعضو هیات علمی و علی افشاری مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد و دکتر سیدفرشید وزین عضو هیات علمی دانشگاه، تولیدکننده و فعال اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

* لزوم شناخت دانشگاهها و صنایع از ظرفیتهای طرفین
مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد در میزگرد ایرنا گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان یکی از ضرورتهای توسعه و رونق اقتصادی نیازمند شناخت نیازهای طرفین از نیازهای همدیگر است.
محمد سفری افزود: با وجود ظرفیتهای موجود از جمله اشتغال به تحصیل یک چهارم جمعیت شهری گناباد در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تاکنون از پتانسیلهای اعضای هیات علمی و دانشگاهها برای توسعه شهرستان در بخشهای صنعتی و کشاورزی استفاده نشده است.
وی یکی از دلایل موثر در این مساله را احساس نیاز نداشتن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و واحدهای صنعتی نسبت به این ارتباط و نقش آفرینی در توسعه و رونق اقتصادی شهرستان ذکر و بیان کرد: از نظر قانونی مشکلی برای این ارتباط وجود ندارد ولی باید در وهله نخست بستر آن فراهم شود.
دکتر سیدعلی سجادی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه با توجه به ظرفیتهای طرفین تاکنون مغفول مانده و به هیچ عنوان به آن توجه نشده است. مهمترین دلیل آن فقدان شناخت کافی مسئولان و دست اندرکاران این دو بخش از پتانسیلهای یکدیگر است لذا باید با آموزشف اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اهمیت و محاسن این مساله تبیین شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد نیز در ادامه میزگرد ایرنا گفت: دانشگاه و صنعت در فرآیند توسعه و رونق اقتصادی منطقه ای مکمل همدیگر هستند لذا بدون توجه به این بخشها توسعه کیفی متناسب با نیازهای شهرستان محقق نمی شود و باید با اعتماد به نیازهای همدیگر در این زمینه نقش آفرین باشند.
دکتر ابوالقاسم شفیعی ادامه داد: نگاه صرف دولتی و متکی به درآمدهای نفتی به بخش صنعت و معدن و پرداخت تسهیلات به صورت مقطعی موجب شده که در سالهای گذشته به ارتباط بین صنعت و دانشگاه به درستی توجه نشده و از ظرفیتهای موجود برای توسعه بهره گرفته نشود. این مطالبه در متولیان بخش صنعت هم به خوبی وجود ندارد.
وی افزود: مسئولان ذیربط باید با پرهیز از بخشی نگری، از اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و اعضای هیات علمی در کارگروههای تخصصی اقتصادی دعوت و از نقطه نظرات آنها برای کاهش مشکلات بهره گیرند. توجه ناکافی به این مساله و ارتباط نداشتن بین صنعت و دانشگاه موجب تولیدات علمی و پایان نامه های دانشگاهی غیرضروری می شود.
یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی که تولیدکننده و فعال اقتصادی نیز است گفت: صنعت و دانشگاه تاکنون به وظیفه خود برای توسعه و رونق اقتصادی گناباد عمل نکرده اند. مسئولان ذیربط باید نخبگان و اعضای هیات علمی علاقه مند به همکاری به ارتباط و همکاری با صنعت را شناسایی و از نقطه نظرات آنان در فرآیند توسعه این بخش بهره گیرند.
دکتر سید فرشید وزین افزود: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تاکنون هیچگونه حمایت معنوی و مالی برای ایجاد و تعمیق ارتباط با صنعت و نقَش آفرینی این بخش در فرآیند توسعه منطقه نداشته و این حلقه مفقوده همواره احساس می شود.
وی نبود آیین نامه مدون برای الزام ارتباط صنعت و دانشگاه و بهره گیری از ظرفیتهای طرفین را از مشکلات موجود ذکر و بیان کرد: هر اندازه این ارتباط بیشتر ایجاد و تعمیق شود تولیدات از کیفیت بالاتر و متناسبتر با نیاز منطقه ای برخوردار خواهند بود.
مدیر پژوهشی مجتمع آموزش عالی گناباد هم در ادامه میزگرد ایرنا نبود تعریف مدون و واحد از ارتباط بین پژوهش، فناوری و صنعت را از جمله مشکلات این بخش ذکر و بیان کرد: بر اساس 'آیین نامه ارتباط اعضای هیات علمی' اگر هریک از این افراد در مراکز تولیدی و رشد و فناوری ایده خلاقانه ای را به مرحله تجاری سازی برسانند امتیاز کسب می کنند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز بر لزوم احساس نیاز نسبت به ظرفیتهای صنعت و دانشگاه برای تعمیق نقش آفرینی این دو بخش در فرآیند توسعه تاکید و بیان کرد: آموزشها در سطوح مختلف تحصیلی اعم از مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بیشتر مبتنی بر نظریه و محفوظات است و به نیازهای جامعه توجه خاص ندارد لذا باید دانشگاهیان و دانشجویان در کنار تحصیل به دنبال کارآفرینی باشند.
هادی ایزدی افزود: همچنین نبود اعتماد کافی بین دانشگاه و صنعت مانعی برای تعمیق ارتباط این دو بخش است و تا زمانی که این سرمایه اجتماعی تعمیق نیابد به موفقیت لازم دست نمی یابیم.
مسئول دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد هم در ادامه میزگرد ایرنا گفت: مشکلات متعددی مانند فرهنگی، توجه ناکافی به پژوهش و فناوری مبتنی بر نیازهای منطقه ای موجب خلاء در ارتباط بین صنعت و دانشگاه و بی اعتمادی این دو بخش نسبت به همدیگر شده است.
علی افشاری افزود: دست اندرکاران ذیربط باید با شناسایی دانشگاهیان و فعالان اقتصادی توانمند از ظرفیت آنان در مسیر توسعه و رونق اقتصادی و تعمیق ارتباط بین این دو بخش بهره بگیرند.

* فقدان روحیه کار گروهی در دانشگاه و صنعت
مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: ایجاد روحیه کار گروهی و تشکیل گروههای مشترک برای هم افزایی و ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه ضروری است. تاکنون دانشگاهها و صاحبنظران به صورت موثر در جلسات و کارگروههای اقتصادی این شهرستان حضور و فعالیت نداشته اند.
محمد سفری افزود: ارتباط بین صنعت و دانشگاه موجب افزایش مهارت آفرینی در دانشجویان می شود و تا زمانی که الزامی برای ارتباط بین این دو بخش وجود نداشته باشد متولیان آنها به اهمیت موضوع به نحو مطلوب پی نمی برند.
دکتر سجادی معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت 'امری' محقق نمی شود. باید متولیان این دو بخش ضمن درک نیازهای همدیگر و با تشکیل گروههای مشترک در مسیر توسعه و اشتغال نقش آفرین باشند.
دکتر شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد هم گفت: باید گروههای مشترک متشکل از صاحبنظران و فعالان اقتصادی و اعضای هیات علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی ضمن بازشناسی ظرفیتهای طرفین مسیر ارتباط بین این دو بخش را هموار و اهمیت آن را تبیین کنند.
سیدفرشید وزین فعال اقتصادی و تولید کننده گنابادی نیز کار گروهی و تشکیل تیمهای مشترک را تبیین ارتباط بین صنعت و دانشگاه و استفاده موثر از ظرفیتهای موجود دانست و گفت: متولیان و فعالان این بخشها به اهمیت موضوع واقف هستند ولی تاکنون به درک مشترک دست نیافته اند. اگر علاقه مندی بین طرفین برای توسعه این ارتباط ایجاد شود انگیزه آنان افزایش می یابد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم گفت: فعالیتهای پژوهشی دانشگاهها بیشتر به صورت فردی انجام می شود. اگر به صورت گروهی و متشکل ار صاحبنظران صنعت و دانشگاه متناسب با نیازهای منطقه صورت گیرد نتایج بهتری به دنبال دارد و کارآمدتر خواهد بود.
ایزدی افزود: دانشگاهها رسالت خطیری در کارآمدی فعالان اقتصادی بر عهده دارند و تاکنون از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.
مدیر پژوهشی مجتمع آموزش عالی گناباد هم در ادامه میزگزد ایرنا گفت: باید در ابتدا با فرهنگ سازی دانشگاهیان، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان را نسبت به اهمیت ارتباط بین صنعت و دانشگاه آشنا کرد و به دنبال آن با تشکیل گروههای مشترک ضمن درک واحد از نیازهای طرفین در این زمینه برنامه مشخص و واحد داشت.

* فقدان انطباق تحقیقات و پایان نامه های دانشگاهی با نیازهای صنعت
مسئول امور اقتصادی فرمانداری گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: رشته های تحصیلی دانشگاهی بیشتر تئوری است و با نیازهای صنعت و کارآفرینی و رفع مشکلات این بخش انطباق ندارد.
سفری افزود: اگر رشته های دانشگاهی متناسب با نیاز صنعت و کارآفرینی تعریف شده باشند به طبع ارتباط بین صنعت و دانشگاه بیشتر احساس می شود و در غیر این صورت نیاز به این مساله به درستی احساس نمی شود.
معاون تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی گناباد هم گفت: بخاطر فقدان ارتباط محتوایی رشته های دانشگاه با نیازهای بخش صنعت و تولید، دانشجویان بیشتر به دنبال کسب مدرک بوده و توانمندی لازم متناسب با رشته های خود را بعد از دانش آموختگی ندارند.
دکتر سجادی افزود: دانشجویان در پایان نامه های خود کمتر به موضوعهای مورد نیاز و مشکلات شهرستان می پردازند و بیشتر به دنبال موضوعهای غیرمرتبط و تنها برای کسب مدرک هستند. باید با برنامه ریزیهای مدون انگیزه در دانشجویان و دانشگاهیان افزایش یابد.
دکتر مجتبی محمدپور مسئول پژوهشی مجتمع آموزش عالی گناباد نیز گفت: توجه تحقیقات دانشگاهی به نیازهای صنعت، اشتغال و کارآفرینی علاقه و انگیزه در دانشگاهیان برای ارتباط با این بخش را افزایش می دهد و این خود در افزایش مهارت آفرینی در دانشجویان تاثیر زیاد دارد.
وزین عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و تولیدکننده و فعال اقتصادی گناباد نیز گفت: اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاهها باید با تدوین طرحهای تحقیقاتی کوتاه مدت و بلندمدت متناسب با نیاز جامعه برای دانشجویان و دانشگاهیان انگیزه ارتباط با بخش تولید و کارآفرینی را افزایش دهند که این خود در ارتقاء سطوح مهارتی آنان موثر است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد هم گفت: برای تعمیق ارتباط بین صنعت و دانشگاه و نقش آفرینی بیشتر این بخشها در توسعه و رونق اقتصادی باید مسئولان و اساتید دانشگاه خود را در فرآیند اشتغال سهیم بدانند و با ایده ها و تحقیقات و نظریه پردازیهای کمک کار مسوولان اقتصادی در ایجاد اشتغال پایدار باشند.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد هم گفت: برای ایجاد انگیزه در واحدهای تولیدی به منظور بهره گیری از تحقیقات دانشگاهی در کنار سایر مشوقهای لازم، واحد صدور برگ تحقیق و توسعه در برخی واحدهای تولیدی این شهرستان ایجاد شده است.
ایزدی افزود: طرح مهارت آموزی دانش آموختگان دانشگاهی در واحدهای تولیدی نیز از اقدامات مهم دولت برای افزایش مهارت دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی است. این افراد در مدت شش ماه گذراندن طرح تحت پوشش بیمه قرار می گیرند و چنانچه واحد تولیدی این اشخاص را بکار گیرد تا دو سال بیمه آنها توسط دولت پرداخت می شود.

* ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورت خلاقیت و کارآفرینی
امور اقتصادی فرمانداری گناباد در ادامه میزگرد ایرنا گفت: ارتباط بین صنعت و دانشگاه و استفاده از ایده های خلاقانه دانشگاهیان موجب افزایش خلاقیت در تولیدات و در نتیجه افزایش سطح کیفیت و رقابت پذیری آنها در مقایسه با انواع مشابه خارجی می شود. در سایه اقتصاد رقابتی استعدادها شکوفا می شوند که این خود در رونق اقتصادی واحدهای تولیدی بسیار موثر است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت هم گناباد گفت: به دلیل آنکه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به نقش خود در ایجاد خلاقیت و آموزش فرهنگ کارآفرینی به خوبی عمل نکرده اند دولت با اجرای طرحهایی مانند کارورزی و مهارت آموزی در بخش تولید و اصناف به دنبال پرکردن این خلاء است.
گناباد در فاصله 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.