مدیر امور منابع آب نیشابور در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای مدیریت مصرف آب و رساندن آن به استاندارد جهانی در ایران 13 حوزه فعالیتی تعریف شده که یکی از آنها مدیریت مشارکتی منابع آب در بخش کشاورزی است.
سعید خجسته پور افزود: در این قالب افرادی تحت عنوان تسهیلگر با مراجعه به روستاها اقدام به توجیه و آگاهی بخشی روستاییان می کنند بطوری که با اعمال این صرفه جویی به معیشت کشاورزان لطمه ای وارد نشود.
وی ادامه داد: در همین چارچوب با همکاری شرکت ژاپنی 'مورانومیرای' یک سری تکنیکها و روشهای خاص به کشاورزان آموزش داده می شود. این شرکت پیش از این در کشورهای دیگر همین طرح را با مشارکت سازمانهای مردم نهاد اجرا کرده و برای نخستین بار در ایران با همکاری بخش دولتی به اجرای طرح می پردازد.
مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: برای اجرای این طرح چهار دشت نیشابور در خراسان رضوی، دشت اسدآباد استان همدان، دشت رفسنجان استان کرمان و دشت ارسنجان در استان فارس به عنوان نمونه انتخاب شده اند تا در صورت موفقیت در سایر نقاط کشور نیز اجرا شود.
وی افزود: در اجرای این طرح شرکت مدیریت منابع آب ایران، شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره تعاون روستایی بطور مشترک همکاری دارند.

* دولت بدون کمک مردم قادر به مدیریت موثر منابع آب نیست
قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: دستاوردهای جدید جهانی بر این نکته تاکید دارد که بدون حضور مردم و سازمانهای مردمی در مدیریت منابع آب دولتها قادر به مدیریت کارآمد و موثر در این حوزه نیستند.
محمد علایی افزود: ظرف 6 دهه گذشته به دلایل زیادی از جمله نادیده انگاشتن نقش مردم و نهادهای مردمی در مدیریت منابع آبی به ورشکستگی و بحران در این حوزه رسیده ایم.
وی ادامه داد: میانگین میزان بارش در ایران، خراسان رضوی و شهرستان نیشابور یک سوم میانگین جهانی است و بالابودن نسبی درجه حرارت باعث شده در این منطقه سه برابر میانگین جهانی تبخیر صورت گیرد.
قائم مقام شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: میزان تغییرات بارش سالیانه در ایران بسیار زیاد است در حالی که 'قانون توزیع عادلانه آب' و مدیریت کلان وزارت نیرو که منجر به صدور پروانه های حفر چاه شده مبتنی بر ثابت بودن میزان بارش است و همین در ایجاد بحران آب تاثیر زیادی داشت.
نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: در بحران آب، کمی یا زیادی آن مهم نیست بلکه شیوه مصرف مهم است که البته به نظر می رسد 50 سال دیرتر به فکر این بحران افتاده ایم.
حمید گرمابی افزود: وجود بزرگترین قناتها مانند قصبه گناباد در ایران گواه این است که اجداد ما با مشکل کم آبی کنار آمده اند اما هنوز در روستاها از شیوه های قدیمی برای آبیاری استفاده می شود که بطور قطع اشتباه و نیازمند تغییر رویه است.
نیشابور فاصله در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
1922/9869/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.