مهدی عامری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال تعداد بسیاری از دانشجویان مراکز غیرانتفاعی، علمی کاربردی، دانشکده های حقوق دانشگاههای دولتی و آزاد به این حوزه وارد می شوند که همین امر باعث شده این حوزه هم مانند سایر حوزه های کاری اشباع شود.
وی اظهار کرد: یکی از چالش های ما این است که فرهنگ مراجعه به وکیل در جامعه وجود ندارد و اغلب شهروندان زمانی سراغ وکیل می روند که کار از کار گذشته و اتفاق نامناسبی رخ داده است.
وی گفت: اگر در دادگستری پرونده کمتری تشکیل شود، قضات این فرصت را پیدا می کنند که با فراغت بیشتر به پرونده ها بپردازند.
عامری افزود: به همت پیشکسوتان جامعه وکالت، در زمان نخست وزیری مرحوم محمد مصدق لایحه قانونی استقلال وکلای دادگستری ایران در هفتم اسفند 1331 امضا و در سال 1333به تصویب مجلس رسید.
وی با بیان اینکه 25 کانون وکلا در سراسر کشور وجود دارد، اظهار کرد: بخشی در کانون به عنوان اداره معاضدت وجود دارد که در این بخش همه روزه بیش از 10 وکیل حضور دارند و به شهروندانی که توان مالی ندارند، مشاوره رایگان داده و اگر عدم توانایی مالی آنان احراز شود در صورتی که نیاز به وکیل داشته باشند، وکیل معاضدتی به آنان اختصاص داده می شود.
وی گفت: هر یک از وکلای کانون موظف هستند در طول سال دست کم سه پرونده رایگان بپذیرند و علاوه بر آن برای تسهیل امور وکالتی شهروندان، 2 تا پنج وکیل در مراکزی مانند بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران، کمیته امداد امام خمینی (ره) ، مرکز کانون بازنشستگان، تامین اجتماعی و زندان مستقر شده اند که به رفع مشکلات حقوقی افراد زیر پوشش این مراکز بپردازند.
عامری افزود: با توجه به اینکه در پرونده های کیفری نیز حضور وکیل طبق قانون دادرسی آیین کیفری ضروری است، در همین راستا برای متهمانی که توانایی مالی انتخاب وکیل را نداشته باشند، از طرف دادگاه و از طریق کانون وکلا وکیل تسخیری تعیین می شود که وکالت این افراد را به صورت رایگان برعهده گیرند.
وی به حضور 313 کارآموز وکالت در کانون وکلای خراسان اشاره کرد و گفت: در این کانون بخشی به عنوان کمیسیون کارآموزی وجود دارد که وکیل مورد نیاز کانون وکلا و سایر کانون ها را مطابق قانون تامین می کند.
وی اظهار کرد: هرسال هیاتی مرکب از رئیس دادگستری استان، رئیس دادگاه انقلاب، رئیس کانون وکلا و بر اساس اعلام مراجع قضایی، تعداد کارآموز یا وکیل مورد نیاز را تعیین کرده و به اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران اعلام می کنند.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.