بعد از آنکه اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی تربت حیدریه در نشست یکشنبه شب خود به تاریخ 27 شهریور امسال، محمدصادق مجتهدی را به عنوان شهردار این شهر برگزیدند، وی به تاریخ پنجشنبه ششم مهر و در نخستین مصاحبه اختصاصی خود با خبرگزاری جمهوری اسلامی، اعلام کرد: طی ادوار مختلف مدیریتی شهروندان نسبت به این نهاد اجتماعی و خدماتی بی اعتماد شده اند و لذا اولویت نخست کاری من، بازگرداندن حس اعتماد به شهروندان و همچنین استفاده از آخرین فناوری ها برای بهبود فرایندهای اداری و اجرایی است.
مجتهدی همچنین گفته بود: در پی ریشه یابی و واکاوی این بی اعتمادی نیستم اما از آنجا که پیشبرد برنامه های شهری جز با حمایت شهروندان امکان پذیر نیست به دنبال بازگرداندن حس اعتماد و در نتیجه افزایش مشارکت مردم در فعالیت های شهری هستم.
شهردار تربت حیدریه نیاز حیاتی این شهرداری را پوست اندازی سامانه سنتی به مدرن توصیف و بیان کرد: ایجاد تحول شهری نیازمند آمایش سرزمینی و شناسایی اولویت های شهری است و تحقق این مهم در گروه ارایه آمار علمی متکی بر سامانه های نوین فناوری اطلاعات است اما هم اینک اکثر فرایندهای اداری و اجرایی در شهرداری تربت حیدریه به صورت سنتی و دستی انجام می شود.
اما وی در نخستین نشست خبری که به تازگی (18 بهمن ماه) با اصحاب رسانه برگزار کرد، از کشف نجومی بدهی های میلیاردی شهرداری حاصل عملکرد شهردار قبلی ارایه کرد.
مجتهدی در این جلسه گپ و گفت رسانه ای اظهار کرد: سه ما قبل شهرداری را با 450 میلیارد ریال بدهی تحویل گرفتم و امروز متوجه شدم بدهی های دیگری هم دارد که واکاوی آن ها نشان از بدهی های عجیب و غریبی است که شاید در هیچ شهرداری دیگری به چشم نیاید.
وی همچنین افزود: تنها در حوزه آسفالت معابر شهری، 15 میلیارد ریال بدهکاریم و این جدای از بدهی 950 میلیارد ریالی ما به بانک شهر در بخش بافت فرسوده است که اگر سرمایه گذاری پیدا شود و بافت فرسوده را تحویل بگیرد، البته با احتساب پروانه ساخت شاید بتوانیم این رقم را صفر کنیم.
مجتهدی تصریح کرد: همچنین زمانی که شهرداری را تحویل گرفتم، با سه تا پنج ماه حقوق معوقه پرسنل اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی و شرکتی مواجه بودیم، اما اکنون تنها یک ماه حقوق عقب هستیم.
در حالی که این نشست خبری فرصت مناسبی برای اعلام رسمی مطالبات شهرداری بود، اما شهردار تربت حیدریه از اعلام طلب شهرداری از دستگاه های دولتی و نهادها بابت ساخت و سازهایشان امتناع ورزید.
خبرگزاری جمهوری اسلامی سووال مشترکی را برای کلیه اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار، رییسان و مدیران سازمان های وابسته به شهرداری با این عنوان ارسال کرد: ' تحلیل کوتاه شما در خصوص بودجه امسال، مناسب، ناکافی، بسیار کم و فاجعه بار، مطرح و از آن ها خواست در حد یک یا دو پاراگراف توضیح دهند با این میزان بودجه چه کارهایی می شود انجام داد یا چقدر کار روی زمین می ماند؟ '
در پاسخ به این سووال رییس شورای اسلامی شهر تربت حیدریه اظهار کرد: با توجه به وضعیت نامناسب بازار، تحقق بودجه نسبتا مناسب بوده و امیدواریم درفرصت باقی مانده سال، بیش از 85 درصدبودجه محقق شود.
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تربت حیدریه نیز در پاسخ، اظهار کرد: در بودجه پیشنهادی ٩٧ شهرداری تربت حیدریه، ٥٠ درصد بودجه در امور جاری و ٥٠ درصد صرف اقدامات عمرانی خواهد شد و از جمله هدایت و دفع آب های سطحی، بهسازی کال ها، آسفالت و جدول گذاری، پیاده رو سازی، احداث پارکهای محلی و حدود چهار میلیارد ریال در حوزه فناوری اطلاعات لحاظ شده است.
مهسا رمضانپور افزود: در عین حال یک ایراد اساسی وارده بر بودجه پیشنهادی شهرداری، قید نکردن دیون گذشته و بدهی شهرداری (به میزانی که پیش بینی می شود در سال ٩٧ پرداخت شوند) در بودجه است و هر ساله بدهی هایی از گذشته پرداخت می شوند که در بودجه مدنظر قرار نگرفته و این سبب می شود پرداخت آنها جایگزین یکسری اقدامات تعیین شده، شوند.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تربت حیدریه نیز گفت: قاعدتا بودجه بر اساس میزان درآمد نوشته شده و اگر قرار بر اظهار نظر در خصوص میزان و مقدار بودجه باشد باید به میزان و نحوه وصول درآمد در شهرداری پرداخت.
محمد امانی افزود: البته برای شهری همچون تربت حیدریه که داعیه دار مرکزیت است و با توجه به عقب ماندگی های بسیار در این شهر این بودجه مناسب این شهر نیست و شهرداری باید به دو امر همزمان بپردازد تا قدری از مشکلات مدیریت شهری را کاهش دهد.
وی گفت: متاسفانه شهرداری تربت حیدریه هیچگاه به دنبال سرمایه گذاری و ایجاد درآمد پایدار به معنای واقعی نبوده که این امر موجب شده در تحقق درآمدها و به تبع آن کاهش بودجه سالانه دچار مشکل باشد و همچنین انضباط مالی و اداری، ساماندهی نیروی انسانی و بهینه سازی مصارف را نیز باید سرلوحه کار خود قرار دهد تا از بودجه موجود بیشترین بهره را برای شهر ببرد.
امانی همچنین گفت: متاسفانه تاکنون و در هیچ دوره‌ای توجه خاصی به هزینه کرد بودجه فرهنگی و اجتماعی نشده که با هماهنگی های لازم و بعمل آمده امیدواریم سال آینده شاهد اجرای تمام و کمال برنامه های فرهنگی و اجتماعی و هزینه کرد سهم آن در محل خود امور فرهنگی و اجتماعی باشیم.
دیگر اعضای شورای اسلامی از ارایه پاسخ خبرگزاری جمهوری اسلامی امتناع ورزیدند.
مجتهدی ددر پاسخ به سووال ایرنا، اظهار کرد: تلاش شده تا حد امکان بودجه واقعی و انقباضی دیده شود و در حوزه درآمدی آنچه محقق می شود، پیش بینی شده است.
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تربت حیدریه با بیان اینکه بودجه تا حدودی انقباضی تنظیم شده، اظهار کرد: البته با توجه به شرایط اقتصادی جامعه واقع بینانه و با افزایش و کاهش معقول در ردیف های سال قبل در نظر گرفته شده است.
محسن قندهاری سازمان تحت امر خود را از زیرمجموعه های زیان ده شهرداری توصیف کرد و افزود: از آنجا که این سازمان برای کمک به گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و تسهیل خدمات رسانی به شهروندان و بر اساس مفاد اساسنامه اقدام به ارایه خدماتی در خصوص طرح های جاری و آتی کرده و با عنایت به این امر که در حال برنامه ریزی و تدوین سیاست های کلی و پیاده سازی آن به منظور پویایی بیشتر به عنوان بازوی شهرداری در خدمت رسانی به شهروندان است لذا با این میزان بودجه چهار هدف کلی شامل: برنامه ریزی، شناخت امکانات و محدودیت ها، کنترل عملکرد در بخش عملیات و اصلاح انحراف و نیز ایجاد هماهنگی بین اهداف و بخش های مختلف را دنبال می کنیم.
سرپرست آرامستان شهرداری تربت حیدریه نیز گفت: با توجه تازه تاسیس بودن این سازمان و اینکه نخستین سال استقلال مالی از شهرداری را می گذرانیم، بزعم من سعی شده درآمدها واقع بینانه باشد.
کاظم عباسیان با بیان اینکه این بدان خاطر است تا بودجه بطور قطع تحقق یابد و حداقل برنامه هایی که در نظر است، اجرا شوند، افزود: اگر چه با این بودجه در کوتاه مدت نمی توان شاهد تحول بود و باید برای سالهای بعد منابع درآمدی جدید تعریف شود.
در چارت جدید شهرداری تربت حیدریه، علاوه بر 2 سازمان بالا، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی نیز وجود دارد.
تربت حیدریه با 130 هزار نفر جمعیت و مساحت 53 کیلومترمربع، چهارمین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی پس از مشهد، سبزوار و نیشابور است.
6121 /1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.