رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به معرفی و تجلیل از پنج صادرکننده نمونه ملی و 33 صادرکننده نمونه استانی گفت: امسال در ترکیب صادرکنندگان استان، بخشهای جدید شامل صنعتگران خبره و حساس نسبت به تولید و تجارت، نسل دوم و سوم صنعتگران، واحدهای صنفی و صادرکنندگان فولاد قرار گرفتند.
راضیه علیرضایی افزود: علاوه بر رشد ارزش صادرات کالا از خراسان رضوی در سال جاری، تحول کیفی در نظام و سیاست های تجاری استان حایز اهمیت است که در این زمینه سیاست های جدید در بخش تجاری خراسان رضوی طی چهار سال گذشته اتخاذ شد.
وی اظهار کرد: در سیاست جدید تجاری استان توجه به برخی بخشها مانند سابقه استان در تولید محصولات صنایع غذایی و تبدیلی، ماشین سازی و قطعه سازی خودرو مدنظر قرار گرفت و در کنار آن توسعه بخشهای جدید مانند صنایع معدنی اتفاق افتاد.
وی گفت: طی چهار سال گذشته با برنامه ریزی بر روی صنایع معدنی مانند سنگ آهن، مس، سیلیس در خراسان رضوی موفق به ایجاد تحول در این بخشها شدیم به طوری که ظرفیت تولید فولاد در نیشابور از 720 هزار تن به 2 میلیون و 600 هزار تن در سال رسید، ظرفیت های جدید تولیدی در بخش گندله و کنسانتره در سنگان، دو خط بزرگ تولیدی برای سیلیس و واحدهای فرآوری مس در استان ایجاد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در مجموع سرمایه گذاری در حوزه صنایع معدنی استان از 295 میلیارد تومان در سال 92 به سه هزار و 400 میلیارد تومان در سال جاری رسید.
وی اظهار کرد: در راستای تحولی که در برخی صنایع استان ایجاد شد، پروژه های تولیدی در زمان کوتاه تر به بهره برداری رسیدند به طوری که پروژه واحد کنسانتره 2.5 میلیون تنی سنگان در مدت 24 ماه به بهره برداری رسید.
وی گفت: با اتخاذ سیاست تمرکز زدایی از مرکز استان در حوزه تولید، به مزیت های منطقه ای توجه شد و در این راستا واحد بزرگ تولیدی حوله در چناران به بهره برداری رسید که یک واحد بزرگ موفق در تولید و صادرات به شمار می رود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی توجه به برخی مسائل در سیاست های تجاری استان را از سوی صادرکنندگان ضروری دانست و افزود: بنگاه های اقتصادی باید شبکه فروش و حمایت از کالای خود را در کشورهای هدف صادراتی ایجاد کنند.
وی اظهار کرد: ضروری است بنگاه های اقتصادی روشهای جدیدی را برای ایجاد نمایندگی در کشورهای هدف صادراتی داشته باشند که شامل مواردی مثل خدمات پس از فروش، مشارکت در اقتصاد، ایجاد تشکلهای مشترک با فعالان اقتصادی کشورهای هدف صادراتی می باشد.
وی گفت: صادرکنندگان نباید فقط کالای خود را به کشور دیگر ببرند و بفروشند بلکه باید با اتخاذ مدل و سیاست تجاری جدید قادر باشند ضمن حفظ توانمندی های خود و دفاع از توان تجاری کشور، خراسان رضوی را در بازارهای جهانی ادغام کنند.
وی ادامه داد: باید برای ماندن کالای تولیدی استان در بازارهای هدف صادراتی و خلق محصولات جدید به فرآیندهای جدید سرمایه گذاری توجه و برای آن برنامه ریزی کرد و این برنامه ریزی نباید تک بنگاهی باشد بلکه باید از ظرفیت های تشکل های غیردولتی در این زمینه بهره گرفت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید در سیاست تجاری خود رویه ای اتخاذ کرد که ضمن حمایت از تولید داخلی، به مصرف کننده کشور هدف صادراتی و به کار مشترک با فعال اقتصادی در کشور هدف نیز فکر کرد.
وی افزود: در 10 ماه امسال 26 فقره اعزام و پذیرش هیات تجاری در خراسان رضوی انجام گرفته و چندین نمایشگاه اختصاصی کالای ایرانی در کشورهای هدف صادراتی استان برپا شده است.

*کالای تاجر خراسانی حمایت نمی شود
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: صادرکنندگان خراسان، زحمت کش ترین فعالان اقتصادی هستند زیرا آنان مال خود را به کشورهای دیگر می فرستند بدون اینکه در ازای ارسال کالای خود سند ضمانتی یا حمایتی دریافت کنند.
محمد حسین روشنک افزود: صادرکنندگان استان از مزیت گشایش اعتبارات ال.سی برخوردار نیستند لذا کالای خود را به صورت امانی به کشور دیگر ارسال می کنند و همچنین نمی توانند از صندوق ضمانت صادرات در استان استفاده کنند.
وی اظهار کرد: در واردات کالا به خراسان رضوی نیز ، بازرگان خراسانی باید پول خود را در ازای خرید کالا بدهد و اگر کالایش را نفرستند، هیچ راه حمایتی برای او وجود ندارد.
وی با اشاره به گلایه صادرکنندگان از مالیات بر ارزش افزوده گفت: قانون، صادرکنندگان را از مالیات معاف کرده است پس به چه دلیل آنان مجبور به پرداخت مالیات می شوند.
روشنک افزود: چرا باید مالیات بر ارزش افزوده از کالای صادراتی گرفته شود به این تضمین که 2 سال بعد پول پرداختی در این بخش را دوباره به صادرکننده برگردانند، چرا باید پول را بگیرند که بعد بخواهند 2 سال دیگر پس بدهند؟
وی اظهار کرد: صادرکننده ای که مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کند، از آنجا که مطمئن به بازگشت پول خود نیست، به اندازه پول پرداختی بابت مالیات بر ارزش افزوده، قیمت کالای خود را افزایش می دهد و این مساله باعث کاهش توان رقابتی او در بازار می گردد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: تاکنون نتوانسته ایم حمایت از صادرات و ارزش آن را تبدیل به فرهنگ در جامعه کنیم و این مساله را نهادینه سازیم که صادرات محور توسعه اقتصادی و تنها راه اشتغالزایی است.
وی با اشاره به افزایش 17 درصدی ارزش صادرات خراسان رضوی در سال جاری افزود: امید است با توجه به افزایش نرخ ارز میزان افزایش صادرات کالا از استان تا پایان سال به 20 درصد برسد.
وی با اشاره به تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات خراسان رضوی در سال گذشته توسط مسئولان اظهار کرد: یکی از برنامه های استان رساندن سرانه صادرات به سالانه 500 دلار است که امیدواریم با همکاری دستگاه های اجرایی این مهم محقق شود.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.