محمد زمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس سنجش مبتنی بر دوره آماری 12 ساله نیز میانگین بارندگی در تایباد کاهش 97 درصدی نشان می دهد.
وی ادامه داد: وضعیت بارندگی امسال در تایباد در حالی است که سال زراعی گذشته 92 میلیمتر بارش در این شهرستان ثبت شد. 52 میلیمتر از این میزان بارش در بهمن ماه پارسال رخ داد.
رئیس اداره هواشناسی تایباد گفت: بر این اساس وضعیت کنونی بارندگی در این خطه بی سابقه ترین شدت خشکسالی را ظرف دوره آماری 12 سال اخیر نشان می دهد.
وی افزود: میانگین دمای هوا در تایباد نیز از مهر تا بهمن ماه امسال به 11 درجه سانتیگراد رسید که نسبت به پارسال 6 دهم و نسبت به دوره آماری 12 ساله چهار دهم افزایش داشته است.
مرکز شهرستان 110 هزار نفری تایباد در فاصله 228 کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است. تایباد مرکب از دو شهر و دو بخش 38 روستا دارد. 36 هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند. این شهرستان با 50 هزار هکتار زمین زیرکشت محصولات زراعی و باغی 15 هزار خانوار بهره بردار در بخش کشاورزی دارد و بر این اساس حدود 85 درصد ساکنان تایباد در بخش کشاورزی فعالیت می کنند. 314 حلقه چاه عمیق و 50 رشته قنات دایر و نیمه دایر در تایباد وجود دارد.
بخاطر تداوم خشکسالی هم اینک تنها 43 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی در تایباد زیر کشت قرار گرفته زیرا 97 درصد کشت محصولات در این شهرستان آبی است و تنها سه درصد محصولات به صورت دیم کشت می‌ شوند.
خبرنگار: علی اصلاحی نصرآبادی **انتشار: حسین کریم زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.