مجتبی مزروعی روز دوشنبه در هشتمین نشست کارگروه بانوان و خانواده استان خراسان رضوی افزود: هم اکنون 23.4 درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی ثبت شده در صورتی که میانگین کشوری اشتغال در این بخش18.2 درصد است.
وی با بیان اینکه میانگین ارزش افزوده بخش کشاورزی در کشور 9.2 درصد است، اظهار کرد: این رقم در خراسان رضوی 19درصد می باشد در حالی که این استان دارنده پنج درصد منابع آبی کشور است و 20 درصد کسری مخازن کشور را دارد.
وی گفت: بخش کشاورزی خراسان رضوی به رغم مشکلات و خشکسالی های چند ساله، امنیت غذایی جامعه را بخوبی ایجاد کرده است.
مزروعی با بیان اینکه توجه دولت ها به بخش کشاورزی و نگاه ملی به این بخش در 200 سال گذشته بسیار کم بوده است، افزود: البته دولت دکتر روحانی توجه و نگاه ویژه ای به این بخش داشته که در طول تاریخ بی سابقه می باشد.
وی اظهار کرد: در طول سالهای 84 تا 92 حدود 3300 روستای استان از سکنه خالی شد و جمعیت حاشیه نشین شهر مشهد از 600 هزار نفر به یک میلیون و 200 هزار نفر افزایش یافت.
وی با بیان اینکه در سال 92 میزان مهاجرت در خراسان رضوی 2 برابر میانگین کشوری بود گفت: میزان مهاجرت در کشور منفی 6 دهم و در خراسان رضوی منفی 1.13 بود.
مزروعی افزود: اینک با تلاش های صورت گرفته، استان خراسان رضوی به عنوان تنها استان کشور نه تنها رشد مهاجرت نداشته بلکه کاهش میزان مهاجرت را هم تجربه کرده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون نرخ مهاجرت در این استان به 6 دهم رسیده که این امر نشان از افزایش سرمایه گذاری بخش کشاورزی در روستاها و افزایش امید به زندگی در روستاهاست.
وی گفت: در سال 84 معادل 6 میلیون تن چغندر قند در کشور تولید شد که به خاطر واردات بی رویه شکر در همان سال این میزان در سال 85 به یک میلیون و 700 هزار تن کاهش یافت و متعاقبا 15 هزار نفر در این زمینه بیکار شدند.
مزروعی افزود: این میزان در خراسان رضوی از یک میلیون و 500 هزار تن به 700 هزار تن کاهش یافت.
وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت یازدهم میزان تولید چغندر قند در خراسان رضوی به یک میلیون و 800 هزار تن افزایش یافته در حالی که سطح زیر کشت این محصول از 64 هزار هکتار به 21 هزار هکتار کاهش یافته است.
وی گفت: استان خراسان رضوی در بخش کشاورزی موفقیت های فراوان در طول دولت یازدهم و دوازدهم کسب کرده است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.