دکتر منصور غلامی روز سه شنبه در نخستین همایش بین المللی دانشگاه سبز در مشهد افزود: برای حل مسائل باید با توجه به تحقیقات دانشگاهی و نتایج به دست آمده در این تحقیقات برنامه ریزی و اقدام نمود.
وی اظهار کرد: متاسفانه دانشگاه ها برای خودشان کار و تحقیق می کنند و مدیران هم به رغم اینکه تحصیل کرده هستند در سطوح مدیریتی خود بدون توجه به مجموعه فکری دانشگاه اقدام به تصمیم گیری و مدیریت می نمایند.
وی گفت: به همین دلیل سهم دانشگاه ها در هزینه ها و اعتبارات از محل منابع عمومی در حد انتظار نیست و مدیران احساس نیاز به دانشگاهیان نمی کنند.
وزیر علوم افزود: البته این انتقاد به دانشگاهیان نیز وارد است که بیش از اندازه متکی به منابع دولتی هستند.
وی با تاکید بر اینکه باید برای حل مسئله به دانشگاه و دانشگاهیان مراجعه کرد، ادامه داد: حل و مدیریت بحران های زیست محیطی نیز باید از طریق دانشگاه ها انجام شود.
وی با بیان اینکه در عرصه جهانی برخوردهای مختلف در حوزه مسائل محیط زیستی شکل گرفته است، اظهار کرد: اغلب کشورهایی که فکر می کنند قدرت و ثرورت بیشتری دارند، کمتر احساس نگرانی در این زمینه ها می کنند در صورتی که بیشتر در خطر هستند.
وی گفت: البته مسائل محیط زیستی عالم گیر می شوند و همه جهانیان را تحت تاثیر قرار می دهند.
غلامی افزود: دانشگاه ها به عنوان بخش اندیشه ورز و بخش عالم جوامع جزو محیط هایی هستند که انتظار می رود در عین حال که واکنش به وقایع نشان می دهند، فکر، اندیشه و راه چاره نیز برای مدیریت مسائل تعریف کنند.
وی اظهار کرد: انتظار می رود دانشگاهیان راههای علمی کنترل، هدایت و مدیریت برای رفع مشکلات را ارائه دهند.
وی با بیان اینکه در سالهای اخیر بخش مردمی حرکت های جانبدارانه و موثر در کنترل و حفاظت از محیط زیست نشان داده است، گفت: لازم است دستاوردها و یافته های تحقیقی دور از دسترس نگه داشته نشوند و توسط دانشگاهیان مطرح گردند.
وزیر علوم با بیان اینکه در کنترل محیط زیست و مدیریت معضلات آن تمام اجزای مدیریت باید سهم داشته باشند، افزود: متاسفانه رویکرد مدیران ما در جامعه برای حل مسائل از طریق دانشگاه ها نبوده و نیست.
وی اظهار کرد: ورود به عرصه حفاظت های زیست محیطی و اشتراک تحقیقات دانشگاهی در این زمینه در کشور ما دیر بوده است اما همین شروع و آغاز حرکت نیز شایسته و موثر خواهد بود.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.