سید جواد حسینی روز دوشنبه در جلسه ستاد پیشگیری و کنترل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مشهد افزود: نیروی انتظامی با همه تلاشهایی که تاکنون در این زمینه انجام داده است باید با متخلفان بویژه خودروهایی که برای حمل غیرمجاز طیور مورد استفاده قرار می گیرند، برخورد جدی تر داشته باشد.
وی با تایید عدم تناسب بودجه و وظایف نیروی انتظامی اظهار کرد: حضور 24 ساعته این نیرو در مراکز قرنطینه استان به همراه ماموران اداره دامپزشکی، متوقف کردن خودروهای فاقد مجوز حمل طیور و جلوگیری از فعالیت واحدهای غیرمجاز مرغداری سنتی و صنعتی باید مد نظر این نیرو قرار گیرد.
وی گفت: برای پیشگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان بسیج سازندگی باید از عرضه و توزیع مرغ بومی نظیر بلدرچین، کبک و بوقلمون در استان جلوگیری کند.
حسینی با بیان اینکه براساس سیاستهای کلان دولت از توان سازمان پدافند غیرعامل نیز برای مقابله با شیوع این بیماری استفاده می شود افزود: آموزش و اطلاع رسانی در زمینه ایجاد حساسیت عمومی برای پیشگیری از شیوع این بیماری و پرهیز از ایجاد نگرانی و ترس غیر واقعی در جامعه در ارتباط با مصرف مرغ و تخم مرغ دارای اهمیت بسیار است و دستگاه های مرتبط، صدا و سیما و خبرگزاری ها باید در این زمینه مشارکت نمایند.
وی اظهار کرد: در صورت نیاز به معدوم سازی مرغ های یک واحد مرغداری باید مرغدار را حمایت نمود و از طریق شورای هماهنگی بانکها برای پرداخت تسهیلات و مبالغ بیمه کشاورزی اینگونه واحدها اقدام کرد.
وی همچنین خواستار اقدامات لازم و فراهم کردن بخش های ویژه در دستگاه قضایی استان برای برخورد با متخلفان در زمینه شیوع آنفلوانزای پرندگان شد.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با اعلام شیوع آنفلوانزای پرندگان در استان چهارمحال و بختیاری تاکنون 17 استان کشور به عنوان دارندگان کانون این بیماری شناسایی شده است.
احمد شریعتی افزود: تاکنون هیچ کانونی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خراسان رضوی مشاهده نشده و این اداره به همراه سایر بخشها برای پیشگیری از شیوع این بیماری آمادگی کامل دارد.
وی اظهار کرد: خراسان رضوی به همراه استانهای فارس، تهران، قزوین، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، قم و البرز جزو 9 استان برتر و پرتراکم در تولید مرغ است.
وی گفت: در این میان فقط استان های فارس و خراسان رضوی شیوع آنفلوانزای پرندگان نداشته اند و از طرفی خراسان رضوی ماهیانه مقدار بسیاری تخم مرغ به سایر استانها صادر می کند.
شریعتی افزود: خراسان رضوی با تولید 150 هزار تن گوشت مرغ و حدود 100 هزار تن تخم مرغ در سال به ترتیب رتبه سوم و دوم کشور در این زمینه را دارد.
هم اکنون 264 واحد مرغ تخم گذار و 2800 واحد مرغ گوشتی در استان خراسان رضوی دایر است.
خبرنگار: ناصر اسدزاده هروی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.