علی رسولیان روز پنجشنبه در هفتمین میز کشوری توسعه همکاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در مشهد افزود: با توجه به اینکه خراسان رضوی دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه است، باید مسئولیت برگزاری میزهای مشترک گفت و گوی تجاری، پذیریش و اعزام هیات ها و برگزاری همایش های مشترک به خراسان رضوی واگذار شود.
وی اظهار کرد: هدفگذاری صادرات امسال خراسان رضوی به عنوان سال اول برنامه ششم توسعه، افزایش هشت درصدی بود اما این استان طی 10 ماه امسال به رشد 11.5 درصدی در صادرات دست یافته است.
وی گفت: در این مدت یک میلیارد و 600 میلیون دلار کالا از خراسان رضوی به کشورهای دیگر صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 11.5 درصد افزایش داشت.
رسولیان افزود: براساس اهداف برنامه ششم توسعه، برنامه مشخص برای توسعه صادرات خراسان رضوی تنظیم شده که براساس آن این استان باید تا پایان برنامه ششم به صادرات 300 میلیون دلار در سال دست پیدا کند.
وی اظهار کرد: این استان در حوزه تولید مواد غذایی و مصالح ساختمانی در کشور پیشتاز است و صادرات خوبی در این 2 بخش به کشورهای مختلف دارد.
وی گفت: عراق سومین هدف صادراتی خراسان رضوی است و نگاه این استان به عراق فقط صادرات نیست بلکه رویکرد مبادله تجاری دو طرفه دارد تا بتواند هم از تولیدات عراق بهره گیرد و هم نقش واسطه را برای ورود کالای عراقی به کشورهای آسیای میانه داشته باشد.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: این استان مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است و سرمایه گذاری در عراق و مشارکت در بازسازی عراق از اهداف روابط تجاری این استان با کشور عراق است.
وی اظهار کرد: هلدینگی از اعضای انجمن فنی و مهندسی در این استان تشکیل شده که آماده مشارکت در ساخت و سازها برای بازسازی بخش های مختلف عراق است.
وی گفت: سرمایه گذاران عراقی نیز در ایران و به ویژه مشهد حضور جدی دارند و خراسان رضوی آمادگی پذیرش همکاری عراقی ها و تجارت با آنان را دارد.
رسولیان افزود: نگاه خراسان رضوی به صادرات کالا به عراق، صادرات کالاهای دارای کیفیت مطلوب است اما باید این صادرات با کاهش بروکراسی اداری و سهولت در کار از سوی عراق همراه باشد.
وی اظهار کرد: مرکز تجاری ایران در عراق در حال ساخت است و خراسان رضوی باید بتواند نقش اساسی و پیشرو را در این بخش داشته باشد.
وی اظهار امیدواری کرد، با راه اندازی راه آهن غرب بتوان تردد مردم ایران و عراق را که برای زیارت و تجارت سفر می کنند، تسهیل کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: این میز مشترک با هدف بررسی حوزه های اقتصادی عراق، ظرفیت های تجاری و اقتصادی بین ایران و عراق، فراهم کردن بستر همکاری برای بازسازی عراق در قالب توسعه روابط تجاری برگزار شده تا طرفین در مورد روشهایی که به تسهیل روابط تجاری بین 2 کشور می انجامد، مذاکره کنند.
راضیه علیرضایی افزود: برنامه های بازسازی عراق اعلام شده و قانون مشترک روابط اقتصادی بین ایران و عراق رویه های فعالیت های مشترک را در حوزه های اقتصادی، فرصتی را ایجاد کرده است تا بتوان فعالیتهای جدیدتر
انجام داد.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.