سید مصطفی نعمتی عصر چهارشنبه در نشست خبری افزود: طرح بازسازی و نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن از حدود 22 سال قبل آغاز شده و هم اکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با تاکید بر تلاش برای تسریع در نوسازی این بافت با جذب منابع خصوصی، اظهار کرد: برای سرعت گرفتن این روند عزم جدی دستگاه ‌های متولی مورد نیاز است که امیدواریم با تعامل با مجلس شورای اسلامی احیای این بافت سرعت گیرد.
وی گفت: رویکرد شورای شهر مشهد نیز برای پیشبرد این طرح رویکرد مشارکتی و تعامل با کسبه و ساکنان منطقه است.

* 150 هزار نفر شب اقامت در بافت اطراف حرم مطهر رضوی
شهردار منطقه ثامن مشهد افزود: طبق برنامه‌ ریزی‌ های صورت گرفته در طرح بازسازی این منطقه 150هزار نفر شب اقامت در محیط 366 هکتاری اطراف حرم مطهر در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 14 هزار نفر در این منطقه سکونت دارند، اظهار کرد: در طرح بازسازی، این تعداد تا 51 هزار نفر پیش بینی شده است.
وی با اشاره به بهره ‌برداری از قسمت همسطح خیابان 2 سطحی آیت الله واعظ طبسی تا پایان سال جاری گفت: برخی تملکات این پروژه کامل نشده و بخشی نیز در اختیار قطار شهری است.
نعمتی با اشاره به اجرای تونل انرژی به طول 14 کیلومتر در این بافت، افزود: تا کنون هشت کیلومتر از این مسیر با 220 میلیارد ریال هزینه اجرا شده است.
وی اظهار کرد: هم اکنون جز شرکت برق که 500 متر از فضای تونل استفاده می ‌کند، مابقی شرکت ‌های خدماتی از این امکان بهره‌ گیری نمی ‌کنند.
وی گفت: 150 پروژه در منطقه ثامن مشهد آغاز شده که 3 پروژه دارای سرمایه ‌گذار خارجی است.

* پنج اثر تاریخی در بافت ثامن در معرض تخریب
شهردار منطقه ثامن مشهد با اشاره به وجود 41 اثر تاریخی ثبت شده در این بافت، افزود: 9 اثر از این تعداد به مرور زمان تخریب شده و پنج اثر نیز در معرض تخریب و آسیب دیدگی است.
وی اظهار کرد: چهار اثر تاریخی نیز توسط شهرداری خریداری و بازسازی شده است.
وی گفت: در حد بضاعت به دنبال رفع خطر از آثار تاریخی هستیم ولی موفقیت در این اقدام مستلزم همکاری همه نهادهای دست‌ اندرکار است.
وی با بیان اینکه اختلافی بین شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری آثار فرهنگی وجود ندارد، افزود: برای حفظ میراث فرهنگی باید تلاش کنیم.

* تخریب مسجدحوض معجردار قانونی بوده است
شهردار منطقه ثامن مشهد در باره تخریب مسجد حوض معجردار نیز اظهار کرد: بنای مسجد حوض معجردار دارای ارزش تاریخی است و دادگاه رای به خروج بنای این مسجد از فهرست آثار ملی میراث فرهنگی صادر کرده است.
وی گفت: رای دادگاه بدوی شعبه 37 استان خراسان رضوی در شهریور 96 در زمینه خروج این مسجد از آثار ثبت شده به نفع شهرداری صادر شد و پس از اعتراض سازمان میراث فرهنگی به این رای، دادگاه تجدیدنظر در دی ماه امسال نیز رای خروج بنای مسجد از فهرست آثار ثبتی را صادر کرد.
وی افزود: از این رو 24 دی ماه امسال نسبت به قلع بنای مسجد اقدام شد ولی با توجه به دستور شهردار مشهد نسبت به حفظ آب انبار قدیمی مسجد حوض معجردار تدابیر لازم اتخاذ و عملیات حفظ و مرمت آب انبار مزبور آغاز شده است.
نعمتی ادامه داد: مجوزهای لازم نیز از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در زمینه تبدیل به احسن این مسجد اخذ شده است.
وی اظهار کرد: در سال 93 فرماندار مشهد طی نامه ‌ای به استاندار خراسان رضوی اعلام کرد به دنبال بررسی در طرح بهسازی و نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، 22 اثر از مجموع آثار ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی کشور، قابلیت حفظ، احیا و نگهداری در منطقه ثامن را دارد.
اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد و پیرامون حرم مطهر رضوی در محدوده ای به وسعت 310 هکتار از سال 1371 آغاز شده است.
خبرنگار: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
7505 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.