به گزارش ایرنا محمدعلی طالبی روز سه شنبه در ستاد بازآفرینی بافتهای فرسوده شهری گناباد افزود: در نخستین سرشماری کشور در سال 1335 یک سوم جمعیت در مناطق شهری و دو سوم در روستاها ساکن بودند ولی هم اکنون به دلیل افزایش مهاجرت و افزایش نقاط شهری 72 درصد در مناطق شهری و 28 درصد در روستاها سکونت دارند.
وی اظهار داشت: حاشیه نشینی به عنوان نماد فقر شهری سرمنشاء مسائل و مشکلات متعدد در کشور است و باید با ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاههای غیررسمی؛ از گسترش بی رویه این معضل جلوگیری کرد.
وی تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری را از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید برای ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی و کاهش معضل حاشیه نشینی از طریق توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی در کنار مسائل اقتصادی و عمرانی ذکر کرد.
وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت بخشهای دولتی و خصوصی و توانمندسازی عموم مردم برای ساماندهی سکونت گاههای غیر رسمی و حاشیه نشینی، از اهداف مهم فعالیت این ستاد ملی است.
طالبی گفت: ستاد ملی بازآفرینی شهری در سطح کلان کشور متشکل از 24 دستگاه اجرایی به ریاست رئیس جمهوری و دبیری وزیر راه و شهرسازی و در استانها و شهرستانها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است که شعب این ستاد در استان خراسان رضوی در گناباد، نیشابور و کاشمر تشکیل شده است.
وی اضافه کرد: دستگاههای اجرایی عضو این ستاد 68 طرح و برنامه را برای ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی انجام می دهند.
کارشناس دفتر بهسازی بافتهای فرسوده شهری اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز گفت: 20 شهر استان دارای بافت فرسوده اند و 19 شهر هم بافت تاریخی مصوب دارند.
ستاره مهرورز، مهمترین اولویت فعالیتهای این دفتر را به ترتیب ساماندهی بافتهای تاریخی و فرسوده، سکونتگاههای غیررسمی، روستاهای تازه ادغام شده با شهرها و مناطق ناهمگن شهری برشمرد.
فرماندار گناباد هم با اشاره به وجود برخی سکونتگاههای غیررسمی با آسیبهای اجتماعی بالا در این شهرستان، سرعت بخشی در روند ساماندهی آنها را ضروری دانست.
محمدعلی نبی پور گفت: مهمترین مشکل اجرای طرحهای ساماندهی شهری در گذشته توجه صرف به مسائل عمرانی و اقتصادی و عنایت نداشتن به مسائل فرهنگی و اجتماعی بوده است ولی در طرحهای بازآفرینی شهری به همه این مسائل به صورت کامل توجه می شود.
شهرستان 88 هزار نفر گناباد در 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.
گناباد متشکل از سه منطقه شهری شامل بخش مرکزی، بیدخت و کاخک و 112 روستا است.
خبرنگار: علیرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
2095/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.