محسن عراقی زاده روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا مشهد را تنها کریدور پروازی در شرق کشور ذکر و بیان کرد: داده های سطوح فوقانی جو برای ‌پیش بینی و امنیت پروازها از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی افزود: در ایستگاه دریافت اطلاعات جو بالا پارامترهای مختلفی مانند فشار، دما، رطوبت و سمت و سرعت باد مورد نیاز پرواز هواپیماها و ناوبری هوایی تا ارتفاع 30 کیلومتری سطح زمین ‌و تا فشار 10 میلی بار جمع آوری و ثبت می شود.
مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: ایستگاه اطلاعات جو بالای فرودگاه مشهد اکنون با کمترین امکانات فنی فعال است و فضا و تجهیزات آن باید مطابق با استانداردهای جهانی به روز رسانی شود.
وی گفت: روزانه دو نوبت اطلاعات هواشناسی جو بالا در ایستگاه فرودگاهی مشهد دریافت می شود که هر نوبت اخذ این اطلاعات با احتساب رادیوسوند، بالون مربوطه و گاز هیدروژن حدود 20 میلیون ریال هزینه دارد.
عراقی زاده افزود: هم اینک دستگاه تولیدکننده گاز هیدروژن مورد نیاز جمع آوری اطلاعات مذکور فرسوده بوده و مربوط به 40 سال پیش است که باید تعویض شود. از سوی دیگر فضا و شرایط محیطی ایستگاه اطلاعات جو بالای فرودگاه مشهد نیز به لحاظ ایمنی استاندار نیست و باید بهسازی شود.
وی هزینه به روزرسانی ایستگاه اطلاعات جو بالای فرودگاه مشهد را با احتساب تعویض دستگاههای مربوطه و استاندارسازی ساختمان این ایستگاه حدود 10 میلیارد ریال عنوان کرد.
هواشناسی خراسان رضوی دارای 28 ایستگاه سینوپتیک اصلی و خودکار در شهرستانهای مختلف این استان است. فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بعد از تهران پرترافیک ترین فرودگاه کشور به شمار می رود بطوری که روزانه بین 240 تا 300 پرواز در این فرودگاه انجام می شود.
خبرنگار: مریم انجیدنی **انتشار: حسین کریم زاده
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.