امیرحسین قاضی زاده هاشمی روز پنجشنبه در آیین آغازین طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج ساله خراسان رضوی افزود: بهزیستی متولی آن است که تولد کودکان معلول را به حداقل برساند، ناتوانی آنان را درمان کرده و یا اقدامات توانبخشی و توانمندسازی برای کودک انجام دهد.
وی بیان کرد: اقدام بهزیستی در آغاز و ادامه‌ برنامه‌ های غربالگری معلولیت، اقدام خوب و شایسته ‌ای است و باید سایر سازمانها با این نهاد همکاری کنند.
وی با قدردانی از پیشتازی بهزیستی خراسان رضوی در برنامه ‌های غربالگری معلولیت گفت: 30 درصد از کودکان متولد شده در کشور زیر پوشش برنامه‌ غربالگری شنوایی نوزادان قرار نگرفته اند که معنای این عدم پوشش است که هنوز نیمی از مشکلات شنوایی متولدان شناسایی شده و گروه زیادی همچنان با نقایص شنوایی در حال رشد هستند.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال نباید محدود به مهدهای کودک شود و باید کودکان در نقاط دیگر نیز زیر پوشش این طرح قرار بگیرند.
قاضی زاده هاشمی افزود: شمار زیادی از کودکان سنین سه تا پنج، در خارج از مهدهای کودک هستند و غالبا هم از نظر اقتصادی، بنیه‌ لازم برای ورود به این مراکز را ندارند بنا براین بهزیستی، باید به گونه‌ ای عمل کند که این کودکان زیر پوشش قرار گیرند.
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: تحقیقات اخیر نشان داده که شنوایی کودکان حتی در دوران بارداری مادر و در زمان جنینی فعال است و آنها قادر به درک و تأثیرپذیری از تعاملات کلامی والدین و مادر هستند.
مسعود فیروزی با مهم‌ شمردن دوران نوزادی و کودکی برای تشخیص مشکلات شنوایی افزود: در این سالها حتی لحظه‌ ها و ساعات‌ نیز برای تشخیص این اختلالات اهمیت دارد و هر چه زودتر موفق به تشخیص معلولیت شنوایی در کودک شویم، به همان نسبت در پیشگیری و درمان معلولیت شنوایی، توفیق بیشتری به دست می آوریم.
وی گفت: معلول نابینا 10 درصد ارتباطش مختل می شود اما برای معلول ناشنوا تا 90 درصد اختلال در ارتباطات فردی و اجتماعی گزارش شده است، لذا اجرای طرح غربال گری معلولیت شنوایی ضروری است و بر خلاف تصور سایر دستگاه‌ ها، انحصاری هم نیست و همه می ‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.
کارشناس مسئول شنوایی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: طرح غربالگری معلولیت شنوایی امسال در مشهد و پنج شهر تربت حیدریه، تربت جام، نیشابور، سبزوار و کاشمر با رضایت کامل والدین و بدون هیچ ‌گونه اجباری اجرا شده است.
معصومه خاکزادی بیان کرد: با توجه به اجرای طرح غربالگری شنوایی نوزادان، یک خلاء بین نوزادی و سنین دبستان که آموزش و پرورش آزمایش شنوایی از کودکان به عمل می ‌آورد وجود داشت که با اجرایی شدن غربالگری کودکان سه تا پنج سال این خلاء پر می‌ شود و تمام سنین کودکی تحت پوشش قرار می‌ گیرد.
وی خاطر نشان کرد: مطالعات بین ‌المللی نشان می ‌دهد که بین 15 تا 20 درصد اختلالات و مشکلات شنوایی در سنین کودکی مشاهده می ‌شود که می‌ توان به موقع برای درمان آنها اقدام کرد.
به گزارش ایرنا، هم اینک 85 هزار کودک در 450 مهد کودک در مشهد مشغول فعالیت آموزشی، پرورشی و فعالیت‌های فکری و آمادگی برای ورود به سنین آموزش رسمی هستند.
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.