محمودرضا سلیمانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کاروانسرای صالح آباد، خانه های تاریخی امیری و افچنگی و آب انبارها نسبت به سایر آثار تاریخی در اولویت مرمت اضطراری قرار دارند.
وی اظهار کرد: برای مرمت این بناهای تاریخی و جلوگیری از تخریب بیشتر آنها به دست کم پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: امسال از محل ماده 180 و استانی در مجموع 18 میلیارد ریال برای حفظ و مرمت بناهای تاریخی شهرستان تعیین شده که هنوز تخصیص نیافته است.
سلیمانی با اشاره عملیات کاوش تپه دامغانی سبزوار افزود: علاوه بر اعتبارات استانی، سالانه پنج میلیارد ریال نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه برای عملیات کاوش و حفاظت از این تپه تاریخی در نظر گرفته می شود.
سبزوار از شهرهای تاریخی و بزرگ خراسان رضوی در غرب این استان است که با هزار و 200 اثر تاریخی و فرهنگی، 6 موزه، جاذبه های طبیعت کوهستانی و کویری، بقاع متبرکه و تولید 15 نوع صنایع دستی و سنتی ظرفیت قابل توجهی در عرصه گردشگری دارد.
مجموعه تاریخی زعفرانیه، مساجد پامنار و جامع، آتشکده آذربرزین مهر، آرامگاه های حاج ملاهادی سبزواری و کاشفی، مناره تاریخی خسروجرد و مصلای تاریخی بخشی از مکانهای دیدنی این دیار برای مردم و مسافران هستند.
کاروانسراهای بین راهی در حاشیه جاده قدیم ابریشم و تفرجگاه های بید، دلبر، ششتمد، پناهگاه های حیات وحش شیراحمد و پروند از دیگر مکانهای دیدنی سبزوار است.
این شهرستان در 230 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار: حمید دلاوری هروی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
8145/7495/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.