مرجان اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اثر تاریخی 180 سال قدمت دارد و جزو میراث معنوی و تاریخی شهر مشهد محسوب می شود. تاکنون هیچ حکمی مبنی بر خروج این اثر تاریخی ارزشمند به میراث فرهنگی اعلام نشده است.
وی ادامه داد: مسجد تاریخی صاحب الزمان که به مسجد 'حوض معجردار' نیز مشهور است از آثار تاریخی گرانبها در مشهد محسوب می شود اما شاهد بی توجهی مسئولان شهرداری در این زمینه هستیم.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: خیابان صفوی از قدیم محل آغاز آداب زیارت به حرم رضوی بوده و مردم از پایین پای حضرت تشرف پیدا می کردند. بر همین اساس این مسجد بسیار حایز اهمیت است و از نظر تاریخی حتی برای حکما و سلاطین مسلمان نیز از محل این مسجد آداب زیارت حضرت رضا(ع) آغاز می شود. بنابراین چنین مسجدی به لحاظ ارزشهای میراثی ناملموس و معنوی علاوه بر قدمت تاریخی آن بسیار مهم است.
وی در ادامه اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده پیرامون حرم رضوی را موجب صدمات زیادی به بافت تاریخی و ارزشمند مشهد توصیف و بیان کرد: اجرای این طرح تاکنون با صدمات فراوان به آثار تاریخی همراه بوده است.
اکبری افزود: این اثر تاریخی به شماره 31435 اسفند 1394 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. بر اساس شکایت پارسال شهرداری مشهد به یکی از شعب دادگاه عمومی و انقلاب که برای نخستین بار اتفاق افتاد حکم بر ابطال ثبت ملی این اثر صادر شد.
وی ادامه داد: با اعلام اعتراض اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی پرونده در دادگاه تجدید نظر بررسی شد اما تاکنون حکمی در این ارتباط به میراث فرهنگی ابلاغ نشده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این اثر تاریخی دارای دو بخش انبار متعلق به دوران صفوی و مسجدی متعلق به همان دوران است که در طول سالها بازسازی و نوسازی دچار تغییراتی شده است. آب انبار این اثر دارای کتیبه ای است مستند به خط رضا عباسی که بر قدمت تاریخی و ویژگیهای معماری آن صحه می گذارد. این کتیبه هم اکنون در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می شود. رضا عباسی هنرمندی است که کتیبه دور طاق حرم مطهر امام رضا(ع) نیز به خط وی کتابت شده است.
تلاش خبرنگار ایرنا برای تماس با مسئولان شهرداری مشهد و شهردار منطقه ثامن این شهر برای پاسخگویی بی نتیجه ماند.
خبرنگار: آرزو جاودانی **انتشار: حسین کریم زاده
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.