سید مهدی رمضانی روز چهارشنبه در جمع کارشناسان دستگاههای اجرایی خراسان رضوی در نشست شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی در مشهد افزود: همچنین با همکاری اتاق بازرگانی 369 مجوز سرمایه گذاری در استان شناسایی شد که 56 مورد از آنها غیرضروری بوده است. 298 فرآیند صدور مجوز سرمایه گذاری در خراسان رضوی هم شناسایی شده که 79 مورد آنها غیرضروری تشخیص داده شده اند.
وی ایجاد پنجره واحد فیزیکی، پنجره واحد الکترونیکی، راه اندازی سامانه رسیدگی به شکایات و اعتراضات را از دیگر اقدامات برای بهبود فضای کسب و کار ذکر و بیان کرد: از کارشناسان دستگاههای صدور مجوز و رابطان در گلوگاهها انتظار می رود دیدگاه و باور خود را نسبت به سرمایه گذاری مثبت کنند. همچنین کمیته ها و کمیسیونهای زائد در دستگاه های اجرایی که صرفا برای مکاتبات بین مدیر و مسئولان زیرمجموعه می باشد حذف شوند.
مدیرکل دفتر امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در ادامه به امضای 70 میلیارد دلار توافقهای ثبت شده و شفاهی دولت جمهوری اسلامی ایران با کشورهای خارجی به منظور جذب فاینانس اشاره و بیان کرد: با اینکه فعالان اقتصادی در بسیاری از موارد مدعی وجود مشکل در جذب منابع مالی برای پروژه ها هستند هم اینک پروژه آماده برای جذب این میزان فاینانس خارجی در کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب 9 ماهه امسال به میزان 572 میلیون دلار در مقایسه با مدت مشابه پارسال 3.5 برابر شده است.

* ناتوانی بخش تولید در بازپرداخت تسهیلات
نایب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز در این نشست گفت: یکی از مشکلات مهم بخش تولید و صنعت کشور تکمیل نبودن زیرساختها در بخشهای مختلف است که این مهم به عنوان یکی از موانع بزرگ در مسیر سرمایه گذاران قرار دارد. دیوانسالاری اداری پیچیده از دیگر موانع در مسیر جذب سرمایه گذاری خارجی است.
حسن حسینی نبود روحیه حمایتگرانه از سرمایه گذاری را از دیگر موانع ذکر و بیان کرد: لازمه توسعه، جذب سرمایه گذاری است و کارشناسان مرتبط با این موضوع در دستگاههای اجرایی مختلف باید رویکرد حمایتی در این زمینه داشته باشند.
وی نرخ بالای سود تسهیلات بانکی را از دیگر موانع سرمایه گذاری ذکر و بیان کرد: زمانی که حاشیه سود تولید حدود هشت درصد است چگونه تولیدکننده می تواند سود 21 درصدی تسهیلات را پرداخت کند.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به سایه سنگین سیاست بر اقتصاد اشاره و بیان کرد: زمانی ماشین آلات موجود در کارخانه ها از کشورهای غربی تامین می شد اما اینک ماشین آلات کارخانه ها بیشتر چینی هستند و این نتیجه سیاستی است که بر اقتصاد کشور حاکم شده است.
وی ادامه داد: از سال 1384 تاکنون میزان تولید در کشور دو برابر اما قدرت خرید مردم نصف شده است لذا باید در بخش تولید و سیاستهای مرتبط با آن یک بازنگری انجام گیرد.
حسینی بر اهمیت تولید و اشتغال در کشور تاکید و بیان کرد: ضروری است هر دستگاه اجرایی پسوند تولید و اشتغال داشته باشد تا این مساله به عنوان یک فرهنگ در بین دست اندرکاران اجرایی کشور نهادینه شود.

* ضعف اطلاعاتی در حوزه جذب سرمایه گذار
سخنگوی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مشهد نیز در این نشست گفت: در حوزه جذب سرمایه گذاری اطلاعات پایه ای برای ارائه به سرمایه گذار به منظور راه اندازی موفق و توجیه پذیر یک پروژه یا واحد تولیدی وجود ندارد.
حمید طیبی افزود: هیچ کارشناسی قادر نیست در مواجهه با سرمایه گذار با قاطعیت بگوید که فلان طرح اقتصادی برای سرمایه گذاری سودآور است یا خیر، زیرا مبنایی برای محاسبه وجود ندارد. اقتصاد ایران بیمار است و دست اندرکاران نسبت به الفبای اقتصادی بی توجه هستند. با این شرایط نمی توان یک سرمایه گذار را در ادامه کار حمایت کرد.
وی ادامه داد: برای هر نوع سرمایه گذاری باید یک طرح دارای توجیه اقتصادی، اطلاعات متقن و جامع و نگاه حمایتگرانه وجود داشته باشد.

* تسلط فضای سیاسی بر اقتصاد
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امروز آنچنان فضای سیاسی فضای اقتصادی کشور را تحت سلطه خود درآورده که اظهار گرانی به کوبیدن یک جناح سیاسی ختم می شود.
محمدحسین روشنک افزود: درست است که در ایران ثبات و امنیت اقتصادی کم است اما از سوی دیگر در هیچ جای دنیا مانند ایران نمی توان کسب درآمد کرد.
وی ادامه داد: تسلط فضای سیاسی بر فضای اقتصادی در کشور به حدی رسیده که فردی جرات نمی کند بگوید وضع اقتصادی من مطلوب است. شرکتهای خدماتی پشتیبان بخش تولید به شدت تحت فشارهای دستگاههای اجرایی قرار دارند و نمی توانند خدمات لازم را به تولیدکنندگان بدهند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی گفت: رویکرد در جذب سرمایه گذاری خارجی آماری است. پیشنهاد می شود به کسانی که در حوزه سرمایه گذاری خارجی فعالیت می کنند نقشه ای ارائه دهند که مسیر جذب سرمایه گذاری مشخص شود.
وی افزود: نگاه به اشتغالزایی در چند حوزه محدود مشکل اشتغال را حل نمی کند زیرا وسعت ظرفیتهای اشتغالزایی در کشور بسیار گسترده است.
روشنک ادامه داد: تعرفه و درآمد قاچاق باید به نفع صادرات استفاده شود. در کشوری که بالاترین تعرفه برای واردات کالا تحت عنوان حمایت از تولید به خزانه می رود و از آن طرف کالای قاچاق وارد کشور می شود نمی توان صادرات پررونق داشت. باید درآمد حاصل از تعرفه کالایی و قاچاق صرف تولید کالاهای صادراتی شود.
خبرنگار: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.