به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، هادی شریفان اظهار کرد: در پی ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه شهر کهن نیشابور، واقع در بولوار عرفان، این ساخت و سازها در هماهنگی با مقام قضایی و توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی با همکاری شهرداری و کلانتری منطقه 12، به صورت کامل تخریب شد.
وی بدون اشاره به شمار ساخت و سازهای تخریب شده، افزود: طبق قوانین جرائم میراث فرهنگی هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز، علاوه بر تخریب، جریمه و حبس نیز در پی خواهد داشت.
جنوب شهر فعلی نیشابور ناحیه ای به وسعت 3500 هکتار، به استناد متون و شواهد زیستگاهی از صدر اسلام تا اوایل دوره ایلخانی مسکونی بوده است. بخش اعظم نیشابور کهن امروزه در دل خاک نهفته است و آثار آن محدود به چند تپه اصلی از جمله آلپ ارسلان، تپه مدرسه، آهنگران، سبزپوشان، بازار، طرب آباد، کهن دژ، تپه قنات و شادیاخ است.
از این میان تپه های طرب آباد، سبزپوشان و قنات در سالهای 1315 و 1318 توسط هیات باستانشناسی موزه متروپولیتن و شهر کهنه نیشابور در سال 1384 به دست هیاتی ایرانی - فرانسوی مورد کاوش قرار گرفت.
نیشابور در 128 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.